OPUBLIKOWANO: 23 LISTOPADA 2015
Wsparcie bibliotek szkolnych
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” dotyczącego wspierania w latach 2016–2020 organów prowadzących szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1667);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 369).
Wsparcie szkół przez biblioteki pedagogiczne
Na 1 stycznia 2016 r. zaplanowano wejście w życie Rozporządzenia ministra edukacji narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych. Projektowane Rozporządzenie miało wprowadzać zmiany w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych. Nowelizacja miała polegać na dostosowaniu zakresu zadań bibliotek pedagogicznych obejmujących organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół, placówek i bibliotek szkolnych do specyfiki pracy bibliotek pedagogicznych. W wyniku przeprowadzonych uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych odstąpiono jednak od nowelizacji. Ustalono, iż obowiązujące przepisy Ustawy o systemie oświaty w zakresie odnoszącym się do bibliotek pedagogicznych oraz przepisy dotychczasowego Rozporządzenia umożliwiają prawidłowe realizowanie przez biblioteki pedagogiczne zadania polegającego na organizowaniu i prowadzeniu wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które staje się dla tych podmiotów zadaniem obowiązkowym od 1 stycznia 2016 r.
Tak jak dotychczas, zadania te będą realizowane z uwzględnieniem:
- kierunków polityki oświatowej państwa,
- zmian wprowadzanych w systemie oświaty,
- wymagań stawianych szkołom i placówkom, których spełnianie jest badane w procesie ewaluacji zewnętrznej,
- realizacji podstaw programowych,
- wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego,
- wyników egzaminów i sprawdzianów,


