Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 21 MAJA 2019
Narzędzia ewaluacji wewnętrznej
Opracowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektorka, nauczycielka matematyki i informatyki z wieloletnim stażem pracy; zaktualizował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 z ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r. poz. 1611).
Ewaluacja wewnętrzna to bardzo ważne zadanie, do którego zobowiązane są wszystkie szkoły. Nietraktowana jako zło konieczne lub zbędny czasochłonny obowiązek może w realny sposób poprawić funkcjonowanie szkoły poprzez znalezienie przyczyn najsłabszych stron placówki oraz sposobu ich poprawy. Aby tak się stało, trzeba zaangażowania i rzetelnej pracy, także na etapie przygotowania do przeprowadzenia ewaluacji. Ta faza jest wyjątkowo ważna. Tylko na podstawie dobrze przemyślanych metod i dobrze opracowanych narzędzi można skutecznie przeprowadzić ewaluację wewnętrzną szkoły.
Do podstawowych metod badawczych należą:
• badania ankietowe,
• wywiad,
• obserwacja,
• analiza dokumentacji.
Podstawowe narzędzia badawcze to:
• kwestionariusz ankiety,
• arkusz obserwacji,
• arkusz wywiadu,
• kwestionariusz analizy dokumentów.
Podejmując decyzję o doborze metod i narzędzi ewaluacyjnych, warto zwrócić uwagę na używanie takich narzędzi, które nie będą wymagały stosowania pracochłonnych analiz statystycznych w trakcie opracowania zgromadzonych wyników, a także pozwolą gromadzić tylko te dane, które są potrzebne.
Ankieta
Ankietę najlepiej stosować, gdy zamiarem jest:
• pozyskanie wiedzy od dużej grupy osób,
• poznanie opinii tych osób na żądany temat,
• poruszeniu tematu drażliwego, delikatnego, trudnego.
Tworząc kwestionariusz ankiety, należy zwrócić uwagę na:
• poprawność formułowania pytań,
• rodzaj zamieszczanych w nim pytań, które mogą być:
o otwarte,
o zamknięte,
o półotwarte;
• konstrukcję, na którą składają się:
o wstęp (tytuł, wyjaśnienie celu badań, informacje o autorach badań, zapewnienie o anonimowości, prośba o udzielanie poważnych i szczerych wypowiedzi, instrukcja sposobu wypełniania kwestionariusza),
o rozwinięcie (część zasadnicza, treści pytań),
o zakończenie (metryczka, prośba o sprawdzenie odpowiedzi, podziękowanie).
Pytania w kwestionariuszu powinny być:
• ponumerowane,
• wyraźnie od siebie oddzielone,
• sformułowane w sposób zrozumiały i jednoznaczny,
• skierowane do ankietowanego.
Do najczęstszych błędów popełnianych przy tworzeniu kwestionariusza należą:
• pytanie odnoszące się do więcej niż jednego zagadnienia,
• nieprawidłowa skala odpowiedzi,
• złe skalowanie,
• źle sformułowane pytania,
• błędy językowe,
• pytanie zawierające podwójne przeczenie,
• pytanie sugerujące odpowiedź.
Obserwacja
Obserwację najlepiej stosować, gdy zamiarem jest:
• zdobycie pełnego obrazu zjawiska/sytuacji/badanego obszaru,
• zrozumienie kontekstu,
• zdobycie wiedzy na temat faktów, o których osoby ankietowane lub udzielające wywiadu będą mówić niechętnie.
Rodzaje obserwacji:
• jawna lub niejawna,
• krótka lub długotrwała, wielokrotna,
• fragmentaryczna lub całościowa.
Stosując obserwację, należy zwrócić uwagę na:
• wiedzę obserwowanych, że nastąpi ich obserwacja (lub uzyskanie zgody obserwowanych na przeprowadzenie ich obserwacji, jeśli powinna być pozyskana),
• bezstronność, neutralność,
• ustalenie jej celu,
• wyznaczenie jej zasięgu (co/kto i kiedy podlega obserwacji),
• ustalenie jej rodzaju.
Przygotowując się do przeprowadzenia obserwacji, można stworzyć arkusz dostosowany do indywidualnych potrzeb. Efektem obserwacji są notatki. Najlepiej sporządzać je w trakcie prowadzenia obserwacji, a ewentualnego uzupełnienia dokonać zaraz po jej zakończeniu. Notatki powinny mieć formę opisową, ich treść nie powinna być interpretacją, lecz opisem stanu faktycznego. Wnioski i interpretację przeprowadza się w trakcie analizy danych.
Aby obserwacja była dobra i skuteczna, powinna mieć następujące cechy:
• obiektywizm,
• rzetelność,
• celowość,
• charakter planowy,
• systematyczność,
• powinna być przeprowadzona w warunkach naturalnych.
Wywiad
Wywiad jest formą rozmowy pomiędzy co najmniej dwiema stronami, z których jedna zadaje pytania, a druga na nie odpowiada. W celu przeprowadzenia dobrego, skutecznego wywiadu wskazane jest, aby osoba przeprowadzająca wywiad:
• zachowała cierpliwość, wyrozumiałość, kulturę osobistą, życzliwość oraz empatię,
• okazywała umiejętność słuchania,
• zadawała pytania w sposób czytelny, zrozumiały,
• stwarzała warunki sprzyjające szczerym odpowiedziom,
• unikała wrażenia przesłuchania zamiast wywiadu,
• okazywała zainteresowanie rozmówcy,
• unikała pytań naprowadzających, sugerujących odpowiedź,
• nie okazywała własnego stosunku do usłyszanych odpowiedzi,
• traktowała respondenta z szacunkiem.
Najważniejsze zalety wywiadu:
• możliwość poruszenia skomplikowanych i szczegółowych zagadnień,
• możliwość uszczegółowienia pytań podczas wywiadu,
• możliwość modyfikacji w trakcie wywiadu, jeśli wskazują na to pozyskiwane odpowiedzi,
• możliwość zadawania pytań wynikających z aktualnego kontekstu,
• poznanie faktów z osadzeniem ich w kontekście sytuacyjnym,
• spojrzenie na rzeczywistość z perspektywy uczestników,
• poznanie znaczeń i interpretacji zainteresowanych.
Najważniejsze wady wywiadu:
• czasochłonność,
• możliwość przebadania niewielu respondentów,
• skomplikowana analiza,
• trudności w stworzeniu atmosfery sprzyjającej szczerym odpowiedziom, otwartości, odwagi w udzielaniu odpowiedzi,
• niechęć uczestnika do wyrażania wprost swoich opinii (brak anonimowości, odpowiedzi wprost do pytającego).
Rodzaje wywiadów:
• nieformalna rozmowa (spontaniczne zadawanie pytań),
• wywiad według skategoryzowanej listy pytań (przygotowane wcześniej pytania zadawane są w takiej samej formie i w takim samym porządku wszystkim respondentom),
• wywiad z dyspozycjami (w oparciu o przygotowane wcześniej dyspozycje, czyli według ogólnych zasad, kwestii wcześniej przygotowanych).
Według innej klasyfikacji wywiady można podzielić na wywiady indywidualne i grupowe.
Analiza dokumentów
Analiza dokumentów polega na dokładnym przejrzeniu badanego dokumentu i odnalezieniu w nim poszukiwanych informacji. Dokumenty szkolne podlegające analizie to:
• dzienniki zajęć,
• programy nauczania,
• protokoły,
• plany pracy,
• sprawozdania,
• raporty z analiz,
• dokumentacja oceny pracy,
• dokumentacja związana z awansem zawodowym,
• notatki służbowe,
• prace pisemne,
• świadectwa,
• opracowania liczbowe,
• wyniki klasyfikacji, egzaminów, frekwencji itp.
W celu uzyskania skutecznej wiedzy podczas stosowania tej metody, osoba dokonująca analizy dokumentacji powinna:
• wykazać się rzetelnością i precyzją,
• zachować obiektywizm,
• zachować cierpliwość i dociekliwość (poszukiwanie informacji, które znajdują się w ukrytych kontekstach dokumentu często bywa żmudne i czasochłonne),
• wykazać się uwagą, czujnością (należy poszukiwać związków pomiędzy informacją zdobytą w czasie analizy dokumentu a informacją zdobytą w inny sposób).
Kwestionariusz analizy dokumentów powinien zawierać:
• cel badania,
• przedmiot badania,
• poszukiwane dane i informacje,
• rodzaj i liczbę dokumentów poddanych analizie,
• dane osób odpowiedzialnych za dokonanie analizy,
• uzyskane dane,
• wnioski.
Najważniejsze zalety tej metody to uzyskanie zsyntetyzowanej wiedzy oraz spojrzenie na rzeczywistość z perspektywy zakładanych celów i wartości oraz wyników ich realizacji. Należy jednak pamiętać także o wadach, takich jak:
• ryzyko zbyt uproszczonej interpretacji,
• trudności z wyborem informacji najważniejszych dla danej kwestii (efekt szumu informacyjnego),
• możliwość istnienia różnic rzeczywistości od danych zamieszczonych w dokumentacji,
• fragmentaryczność dokumentów i brak wiedzy o sytuacji, w której powstały,
• trudność dotarcia do niektórych dokumentów.