Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 1 GRUDNIA 2015

 

Nowe zadania poradni psychologiczno-pedagogicznych

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1041 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270).

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych weszło w życie 16 marca 2013 r., jednak nie wszystkie regulacje tego aktu zaczęły obowiązywać właśnie z tą datą. Zgodnie z § 22 ust. 1 Rozporządzenia niektóre zmiany nabierają mocy prawnej dopiero 1 stycznia 2016 r.

 

Przyczyny wprowadzenia nowych zadań zostały wymienione w uzasadnieniu do projektu Rozporządzenia, które wskazuje, że nowoczesny system wspomagania przedszkoli, szkół i placówek powinien służyć wspieraniu tych jednostek systemu oświaty w wykonywaniu przez nie zadań nakładanych przez państwo, jak również pomocy w zaspokajaniu ich potrzeb oraz rozwiązywaniu problemów. Podstawowe założenia tego systemu to:

 

  • wspomaganie adresowane do przedszkola, szkoły i placówki, nie zaś wyłącznie do poszczególnych osób lub grup, takich jak dyrektor czy nauczyciele,
  • wspomaganie przedszkola, szkoły i placówki w rozwiązywaniu napotykanych trudności, jednocześnie nienarzucające rozwiązań, lecz uwzględniające podmiotową, autonomiczną rolę przedszkola, szkoły czy placówki; podstawą wspomagania jest ścisła współpraca przy organizowaniu i realizacji wszelkich działań wspierających pomiędzy wszystkimi podmiotami zaangażowanymi w proces wspomagania,
  • wspomaganie wynikające z analizy indywidualnej sytuacji przedszkola, szkoły czy placówki, odpowiadające na ich specyficzne potrzeby; oznacza to, że punktem wyjścia wszystkich działań adresowanych do nauczycieli jest rzetelna diagnoza potrzeb, przeprowadzana przez dyrektora przedszkola, szkoły czy placówki,