OPUBLIKOWANO: 1 GRUDNIA 2015
ZAKTUALIZOWANO: 21 LISTOPADA 2017
Zadania poradni psychologiczno-pedagogicznej i sposoby ich realizacji
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1647),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 poz. 1743).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 poz. 1591).
Główne zadania poradni psychologiczno-pedagogicznej
Zgodnie z prawem do obowiązków poradni psychologiczno-pedagogicznej należy:
- przeprowadzanie pełnej diagnozy dzieci i młodzieży, efektem której jest wydawanie opinii psychologiczno-pedagogicznych i orzeczeń o różnym charakterze,
- udzielanie dzieciom, młodzieży oraz ich rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w rozpoznawaniu, rozwijaniu indywidualnych potrzeb oraz możliwości rozwojowych,
- wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- prowadzenie terapii dzieci, młodzieży oraz ich rodzin,
- organizowanie i wspomaganie szkół w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
- prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli,
- udzielanie wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
- współpraca ze szkołami w opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
- określenie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia niepełnosprawnego.
Zgodnie z prawem powyższe zadania są realizowane poprzez:
- indywidualne lub grupowe zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży,
- terapię rodziny,
- grupy wsparcia,
- prowadzenia mediacji,
- działania z zakresu interwencji kryzysowej,
- warsztaty,
- porady i konsultacje,
- wykłady i prelekcje,
- działalność informacyjno-szkoleniową.
Realizacja powyższych zadań należy do obowiązków specjalistów zatrudnianych w poradniach. Podstawowym personelem jest psycholog, pedagog, logopeda oraz doradca zawodowy. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne opiekują się dziećmi oraz ich rodzicami zamieszkującymi rejon lub uczęszczającymi do szkół znajdujących się w danym rejonie. Obok poradni rejonowych istnieją również poradnie specjalistyczne, w których nie obowiązuje rejonizacja. Mogą się do nich zgłaszać rodzice, których dzieci mają problemy związane z:
- zaburzeniami emocjonalnymi młodzieży,
- trudnościami wieku dojrzewania,
- zaburzonymi relacjami dzieci z rodzicami,
- ADHD oraz autyzmem, w tym zespołem Aspergera,
- wadami słuchu i wzroku,
- niepełnosprawnością umysłową,
- uzależnieniem od środków psychoaktywnych oraz urządzeń multimedialnych,
- problemem alkoholizmu w rodzinie.
W poradniach tych zatrudniane są osoby posiadające dodatkowe umiejętności oraz wiedzę potrzebną w prowadzeniu odpowiednich zajęć specjalistycznych.
Diagnoza – orzeczenia i opinie


