Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 1 GRUDNIA 2015

ZAKTUALIZOWANO: 21 LISTOPADA 2017 

 

Zadania poradni psychologiczno-pedagogicznej i sposoby ich realizacji

 

Opracowała: Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeuta, wieloletni kurator społecznego sądu rodzinnego i dla nieletnich

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1647),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 poz. 1743).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 poz. 1591).

 

Główne zadania poradni psychologiczno-pedagogicznej

 

Zgodnie z prawem do obowiązków poradni psychologiczno-pedagogicznej należy:

 

  • przeprowadzanie pełnej diagnozy dzieci i młodzieży, efektem której jest wydawanie opinii psychologiczno-pedagogicznych i orzeczeń o różnym charakterze,
  • udzielanie dzieciom, młodzieży oraz ich rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w rozpoznawaniu, rozwijaniu indywidualnych potrzeb oraz możliwości rozwojowych,
  • wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
  • prowadzenie terapii dzieci, młodzieży oraz ich rodzin,
  • organizowanie i wspomaganie szkół w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
  • podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
  • prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli,
  • udzielanie wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
  • współpraca ze szkołami w opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych,
  • określenie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia niepełnosprawnego.

 

Zgodnie z prawem powyższe zadania są realizowane poprzez:

 

  • indywidualne lub grupowe zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży,
  • terapię rodziny,
  • grupy wsparcia,
  • prowadzenia mediacji,
  • działania z zakresu interwencji kryzysowej,
  • warsztaty,
  • porady i konsultacje,
  • wykłady i prelekcje,
  • działalność informacyjno-szkoleniową.

 

Realizacja powyższych zadań należy do obowiązków specjalistów zatrudnianych w poradniach. Podstawowym personelem jest psycholog, pedagog, logopeda oraz doradca zawodowy. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne opiekują się dziećmi oraz ich rodzicami zamieszkującymi rejon lub uczęszczającymi do szkół znajdujących się w danym rejonie. Obok poradni rejonowych istnieją również poradnie specjalistyczne, w których nie obowiązuje rejonizacja. Mogą się do nich zgłaszać rodzice, których dzieci mają problemy związane z:

 

  • zaburzeniami emocjonalnymi młodzieży,
  • trudnościami wieku dojrzewania,
  • zaburzonymi relacjami dzieci z rodzicami,
  • ADHD oraz autyzmem, w tym zespołem Aspergera,
  • wadami słuchu i wzroku,
  • niepełnosprawnością umysłową,
  • uzależnieniem od środków psychoaktywnych oraz urządzeń multimedialnych,
  • problemem alkoholizmu w rodzinie.

 

W poradniach tych zatrudniane są osoby posiadające dodatkowe umiejętności oraz wiedzę potrzebną w prowadzeniu odpowiednich zajęć specjalistycznych.

 

Diagnoza – orzeczenia i opinie