Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 1 GRUDNIA 2015


Metoda Motywowania Błyskawicznego

 

Opracowała: dr Elżbieta Zubrzycka, psycholog, wykładowca akademicki, autorka książek dla dorosłych i dzieci


Trochę wiedzy, odrobina wysiłku i nieco zaangażowania. Tyle wystarczy, by metoda motywowania prof. Michaela V. Pantalona w krótkim czasie odmieniła życie pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej.

 

Osoba motywowana musi zajrzeć do swego wnętrza i znaleźć własne, osobiste powody aktywności, często dla niej samej zaskakujące. Kiedy je sobie uświadomi, z pewnością pojawi się działanie. Metoda Motywowania Błyskawicznego (MMB) ma trzy założenia napawające optymizmem. Po pierwsze, każdy ma w sobie wystarczająco dużo motywacji. Po drugie, nikomu nie wolno niczego narzucać – wybór należy zawsze do osoby motywowanej. Wreszcie po trzecie, skoncentrowanie się na choćby najsłabszej motywacji jest bardziej skuteczne niż trwanie w oporze.


Z kolei rozmowa motywująca dzieli się na trzy fazy:

 

  • przygotowanie, które ma na celu wzmocnienie autonomii (niezależności) rozmówcy,
  • zadanie sześciu pytań,
  • opracowanie planu działania.

 

Schemat Metody Motywowania Błyskawicznego:

 

Wzmocnienie autonomii

  • Wolny wybór co do zachowania
  • Zaniżenie znaczenia nadawcy
  • Odzwierciedlenie oraz prośba
    o przyzwolenie

Zadanie pytań

1.

2.

3.

4.

5., 5., 5., 5., 5.

6.

Sporządzenie planu działania

co? kiedy? jak? dlaczego?

 


 

Przygotowanie

 

Nikt nie lubi, kiedy stosuje się wobec niego metodę „kup i zrób”, czyli namawia się i naciska, po czym żąda, aby „kupił” podane argumenty i „zrobił” tak, jak mu się mówi. Takie zachowanie spotyka się z oporem i zniechęca. Dlatego w tej fazie zapewnia się rozmówcę, że nie musi niczego robić, sam podejmie decyzję o swoim działaniu. Należy unikać zwrotów typu „musisz”, „powinieneś”, „trzeba”, „należy”, a skupić się na zwrotach „czy chcesz” i „dlaczego jest to dla ciebie ważne” – stanowią one podstawę dotarcia do wewnętrznych sił motywacyjnych. Trzeba też na początku rozmowy pokazać zmianę sposobu komunikacji. Oto kilka przykładów rozpoczęcia rozmowy:

 

  • „Wiem, że w przeszłości inaczej z wami rozmawiałem. Nie będę więcej was naciskać w sprawie...”.
  • „Wiem, że to, co będziecie robić, zależy tylko i wyłącznie od was, a ja tak naprawdę nie mam na to wpływu”.
  • „Wiem, że wokół tematu organizacji pracy poradni oraz waszego rozwoju narosło niepotrzebne napięcie. Dzisiaj chcę z wami porozmawiać o tej sprawie”.


Zaniżanie znaczenia nadawcy

 

Zabieg ten służy przezwyciężeniu oporu. Polega na osłabieniu własnej ważności i wysłuchaniu zdania rozmówcy. Oto przykłady:

 

  • „Nie rozmawiamy o moich motywacjach, to twoje są dzisiaj ważne”.
  • „Nie ma znaczenia, co ja o tym myślę, liczy się tylko twoje zdanie”. 
  • „Tylko ty wiesz, jak mógłbyś…”


Odzwierciedlenie

 

Odzwierciedlenie polega na powtórzeniu tego, co mówił rozmówca, tak jakby jego wypowiedź odbiła się w lustrze, tylko wyrazistszym. Prosty zabieg zamiany słów zupełnie zmienia sens wypowiedzi i ukazuje w świetle dziennym najskrytsze pragnienia i motywacje. Wystarczy np. zamienić:

 

  • „Powinienem” na „chcesz/chciałbyś”,
  • „Nie potrafię” na „chciałbyś to zrobić”,
  • „Za trudne” na „chciałbyś, gdybyś mógł”.