Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 1 GRUDNIA 2015

 

Dysfunkcje jako przyczyny niepowodzeń ucznia w nauce

 

Opracowała: Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeuta, wieloletni kurator społeczny sądu rodzinnego i dla nieletnich

 

Funkcja

Opis funkcji i związanych z nią zaburzeń

Funkcje i procesy poznawcze

 

Zespół procesów, dzięki którym odbierane są z otoczenia informacje oraz stosunki, związki i zależności pomiędzy nimi. Do funkcji poznawczych zaliczamy: uwagę, wrażenia, spostrzeżenia, orientację w schemacie ciała (rozróżnianie prawej i lewej strony) oraz przestrzeni, procesy związane
z myśleniem i pamięcią. Ich zaburzenia prowadzą do otępienia umysłowego, chorób psychicznych oraz zaburzeń świadomości

Integracja percepcyjno-
-motoryczna

 

Jednoczesne współdziałanie funkcji językowych związanych z procesem spostrzegania: wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych
i motorycznych oraz współdziałanie miedzy tymi funkcjami w trakcie procesu pisania i czytania. Może być wówczas obniżona sprawność intelektualna bądź stwierdzona niepełnosprawność umysłowa lub osłabienie poszczególnych funkcji przy specyficznych trudnościach
w uczeniu się

Koordynacja wzrokowo-
-ruchowa

Współdziałanie funkcji wzrokowych i ruchowych rozpatrywane głównie przy procesie pisania. Ich zaburzenie prowadzi w początkowym stadium uczenia się do problemów z pisaniem i rysowaniem. W późniejszym wieku powoduje kłopoty z przyswojeniem wiedzy z takich przedmiotów, jak przyroda, geografia i matematyka

Lateralizacja jednorodna

Wskazuje na dominację czynności ruchowych jednej ze stron ciała, ręki, nogi, oka oraz ucha. Przeważnie prawostronna, ale może występować również lewostronna

Lateralizacja lewostronna