Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 27 WRZEŚNIA 2016

 

Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 357),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 r. poz. 1214).

 

Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska podpisała 12 sierpnia Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego. Zgodnie z nowym aktem nadzór będzie sprawowany – tak jak dotychczas – w trzech formach:

 

  • ewaluacji działalności przedszkoli,
  • kontroli przestrzegania przepisów prawa,
  • wspomagania pracy przedszkoli.

 

Zmiany, które obowiązują od 1 października

 

Rozporządzenie weszło w życie 1 września 2015 r., oprócz § 27–29, które obowiązują od 1 października. Dotyczą one dostępu do elektronicznej platformy nadzoru pedagogicznego. Z tą samą datą wszedł w życie art. 35 ust. 1a Ustawy o systemie oświaty, nakładający na ministra właściwego ds. oświaty i wychowania obowiązek prowadzenia tej platformy. Jest ona tworzona w celu wykonywania zadań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 3 uso., zgodnie z którym minister podejmuje działania służące zapewnieniu sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego, w szczególności:

 

  • opracowuje i modyfikuje narzędzia nadzoru pedagogicznego,
  • opracowuje programy szkoleń osób realizujących zadania w zakresie nadzoru pedagogicznego i organizuje takie szkolenia,
  • analizuje i opracowuje dane dotyczące nadzoru pedagogicznego,
  • opracowuje corocznie i ogłasza na stronie internetowej obsługującego go urzędu informacje o wynikach nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty.

 

Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie nadzoru pedagogicznego dostęp do platformy nadzoru pedagogicznego uzyskują:

 

  • pracownicy organów i instytucji wykonujący zadania w zakresie nadzoru pedagogicznego, koordynujący lub nadzorujący ich realizację,
  • dyrektorzy przedszkoli, nauczyciele, uczniowie, wychowankowie i rodzice – w zakresie odpowiednim do ich udziału w ewaluacji, kontroli i monitorowaniu, realizowanych z zastosowaniem narzędzi udostępnionych na elektronicznej platformie nadzoru pedagogicznego,
  • przedstawiciele organów prowadzących placówki oświatowe – w zakresie wyników nadzoru pedagogicznego w poszczególnych szkołach lub placówkach,
  • przedstawiciele organów prowadzących przedszkola – w zakresie realizacji zadania, o którym mowa w art. 5a ust. 4 pkt 2 uso.; zgodnie z tym przepisem organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego (np. wójt w gminie), w terminie do 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego (np. radzie gminy) informację o stanie realizacji zadań oświatowych tej jednostki za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty lub właściwego ministra w szkołach i placówkach tych typów i rodzajów, których prowadzenie należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

 

W nowym Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego zostało wskazane również, że każdy użytkownik otrzymuje identyfikator (login) i hasło dostępu do platformy, składające się z co najmniej sześciu znaków – hasło jest nadawane bezterminowo. Osobiste konto użytkownika jest tworzone przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania po otrzymaniu następujących danych:

 

  • imienia i nazwiska,
  • zajmowanego stanowiska,
  • zakresu zadań realizowanych z wykorzystaniem platformy,
  • służbowego adresu poczty elektronicznej.

 

Dostęp do platformy jest realizowany:

 

  • na terenie przedszkola – przez odblokowanie dostępu do narzędzi nadzoru pedagogicznego przypisanych do danej ewaluacji, kontroli lub monitorowania,
  • poza terenem placówki – przez udostępnienie kodu PIN, za pomocą którego osoby uprawnione uzyskują dostęp do narzędzi nadzoru pedagogicznego przypisanych do danej ewaluacji, kontroli lub monitorowania; kod PIN składa się z co najmniej czterech znaków i jest udostępniany na czas prowadzenia danej ewaluacji, kontroli lub monitorowania.

Podkreślić należy, że na podstawie § 35 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego przepisy dotyczące elektronicznej platformy nadzoru pedagogicznego stosujemy również do przedszkoli niepublicznych. Dostęp do platformy na opisanych wyżej zasadach otrzymają zatem również dyrektorzy i rodzice dzieci uczęszczających do tych przedszkoli

 

Regulacje zawarte w Rozporządzeniu

 

Podstawę prawną do wydania Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego