OPUBLIKOWANO: 28 sierpnia 2015
Roczny plan współpracy z rodzicami w przedszkolu niepublicznym
Opracowała: Elżbieta Bukowiecka-Górny, dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).
Przed nami kolejny rok szkolny, w którym do przedszkoli przybędą nowe dzieci i ich rodzice. Jak nawiązać współpracę, by była harmonijna i efektywna? Dzięki szerokiemu i wielokierunkowemu współdziałaniu placówki z opiekunami uczniowie chętnie uczęszczają do przedszkola, bezpiecznego i przyjaznego, a rodzice ze spokojem pozostawiają w nim swoje pociechy. Dlatego współpraca jest niezmiernie ważna zarówno dla rozwoju każdego dziecka, jak i pełnej realizacji celów wychowania przedszkolnego. W związku z tym nauczyciele i rodzice powinni być dla siebie sprzymierzeńcami, a ich współdziałanie musi opierać się na wzajemnym szacunku oraz świadomości, jak ważną funkcję spełniają w życiu malucha. Dobrze, by obie strony były dla siebie partnerami darzącymi się zaufaniem i życzliwością. Najlepszy i najprostszy sposób to okazywanie przez wychowawcę troski o codzienne funkcjonowanie podopiecznych w przedszkolu oraz wyrażanie chęci do udzielenia pomocy rodzicom w trudnych sytuacjach wychowawczych. Otwarta i serdeczna postawa nauczycieli wzbudza zaufanie i jednocześnie sprzyja nawiązaniu bliskiej i dobrej współpracy.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że przedszkole i rodzina to dwa środowiska, które odgrywają istotną rolę w życiu dziecka i w szczególny sposób oddziałują na nie. Właściwe i pełne współdziałanie placówki z opiekunami prowadzi do zintegrowania działań dydaktyczno-wychowawczych zarówno w przedszkolu, jak i w domu rodzinnym. Obecnie trudno sobie wyobrazić placówki, które realizowałyby zadania dydaktyczno-wychowawcze bez współpracy z rodzicami. Nauczyciele do realizacji wielu z nich potrzebują partnerów, którymi są opiekunowie wychowanków. Prawidłowo zorganizowana współpraca przedszkola z rodzicami stanowi jeden z istotniejszych czynników osiągania przez placówkę dobrych wyników w pracy opiekuńczej i wychowawczo-dydaktycznej. Może też w dużym stopniu przyczynić się do niwelowania wielu problemów w domu dzieci. Dlatego założone cele pracy pedagogicznej w przedszkolu i domu rodzinnym powinny być wspólne i wzajemnie się uzupełniać, bo tylko wówczas istnieje szansa na uformowanie mądrego i wrażliwego człowieka.
Sposób organizowania współpracy, jej charakter i udział rodziców w życiu przedszkola zależy przede wszystkim od środowiska, w którym placówka funkcjonuje. To środowisko i jego potrzeby wyznaczają najkorzystniejsze kierunki działań przedszkola. Współpraca z rodzicami wynika z celów, którym służy dana placówka – regulują je przepisy


