Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 28 SIERPNIA 2015


Nowe Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym


Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty


Podstawa prawna:


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.).


Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska podpisała 24 lipca 2015 r. Rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Akt ten obowiązuje od 1 września 2015 r., a wydany został na podstawie upoważnienia zawartego w art. 71b ust. 7 pkt 2 Ustawy o systemie oświaty.


Rozporządzenie to zastąpi:


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 392) oraz
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 414).


Regulacje zawarte w nowym Rozporządzeniu


Pierwsza ze zmian wprowadzonych tym aktem ma charakter wyłącznie porządkowy, ponieważ wraz z jego wejściem w życie zacznie również obowiązywać art. 3 ust. 18b uso. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w przepisach Ustawy o systemie oświaty mowa jest o upośledzeniu umysłowym w stopniu, odpowiednio, lekkim, umiarkowanym, znacznym lub głębokim, to należy przez to rozumieć niepełnosprawność intelektualną również w stopniu odpowiednio lekkim, umiarkowanym, znacznym lub głębokim. W konsekwencji w Rozporządzeniu określenie „upośledzenie umysłowe” zostało zastąpione terminem „niepełnosprawność intelektualna”.


Kolejną zmianę zawarto w § 5 ust. 3 Rozporządzenia. Zgodnie z tą regulacją za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci w oddziałach przedszkola integracyjnego, w oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym, w oddziale przedszkola specjalnego może być mniejsza od liczby określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 60 ust. 2 uso., czyli w Rozporządzeniu w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.