Opublikowano 28 sierpnia 2015
Przekształcenie niepublicznego punktu przedszkolnego w przedszkole niepubliczne
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U. z 2010 r. Nr 161 poz. 1080 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 827 ze zm.),
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 45 ze zm.),
- Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 591 ze zm.).
Punkty przedszkolne są jednostkami działającymi na podstawie Rozporządzenia w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, wydanego na podstawie art. 14a ust. 7 Ustawy o systemie oświaty. Rozporządzenie to wskazuje w § 1, że wychowanie przedszkolne może być prowadzone w następujących, innych niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, formach:
- punktach przedszkolnych, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący,
- zespołach wychowania przedszkolnego, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny w niektóre dni tygodnia, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
Warunkiem utworzenia punktu jest, zgodnie z § 2 Rozporządzenia:
- uzyskanie przez organ prowadzący pozytywnych opinii właściwego państwowego inspektora sanitarnego oraz komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej o zapewnieniu w lokalu, w którym mają być prowadzone zajęcia w ramach punktu lub zespołu, bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci,
- wyposażenie lokalu w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Wymagania stawiane przed punktem przedszkolnym określa § 3 Rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem lokal, w którym mają być prowadzone zajęcia w ramach punktu, znajduje się w budynku lub jego części, spełniających wymagania określone w przepisach techniczno-budowlanych oraz przepisach o ochronie przeciwpożarowej dla kategorii zagrożenia ludzi ZL II lub wskazane w ekspertyzie technicznej rzeczoznawcy budowlanego oraz ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych, opracowanej w trybie określonym w tych przepisach.
Rozporządzenie w ust. 2 tej regulacji dopuszcza jednak prowadzenie zajęć w ramach punktu przedszkolnego w lokalu znajdującym się w budynku lub jego części niespełniających ww. wymagań, określonych w ust. 1, jeżeli lokal:
- będzie przeznaczony dla nie więcej niż 25 dzieci,
- znajduje się na parterze budynku wykonanego z elementów co najmniej nierozprzestrzeniających ognia,
- ma co najmniej dwa wyjścia na zewnątrz, przy czym jednym z nich są drzwi wyjściowe z lokalu, a drugim inne drzwi lub okno umożliwiające w sposób bezpieczny bezpośrednie wyjście na przestrzeń otwartą,
- został wyposażony w:
- co najmniej trudno zapalne wykładziny podłogowe i inne stałe elementy wyposażenia i wystroju wnętrz,
- gaśnicę proszkową ABC o zawartości co najmniej 4 kg środka gaśniczego.
Szczegółowe warunki, jakie musi spełnić lokal, w którym mają być prowadzone zajęcia w ramach punktu określa § 4 Rozporządzenia. Wskazuje on przykładowo, że powierzchnia pomieszczenia przeznaczonego na zbiorowy pobyt od 3 do 5 dzieci wynosi co najmniej 16 m2; w przypadku liczby dzieci większej niż 5 powierzchnia ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko.