Jak pomóc dziecku radzić sobie z nudą?
Nuda - negatywny stan emocjonalny, polegający na uczuciu wewnętrznej pustki, braku zainteresowania, zniechęcenia czy obojętności. Gdy przeżywamy nudę, wszystko wydaje się nam nieciekawe i nic nam się nie chce, gdyż stanowi ona przeciwieństwo ciekawości oraz chęci do działania. Nuda jest też traktowana jako odmiana frustracji lub stresu. Z nią często wiążą się inne uczucia, jak smutek, zniechęcenie, złość na siebie czy na innych. Może być to stan chwilowy lub długotrwały, permanentny. Dotyka zarówno dzieci, jak i dorosłych. Szarość, jednostajność, beznadziejność, bezczynność, monotonia, stagnacja, zastój, martwota, drętwota to synonimy nudy. Są osoby, które prawie nigdy się nie nudzą bez względu na to, w jakiej sytuacji się znajdują, są też tacy, którzy znudzenie odczuwają częściej.
Nuda bywa przez dzieci wyrażana poprzez:
- znudzony wyraz twarzy
- ziewanie
- bezczynne chodzenie z kąta w kąt
- przekładanie przedmiotów, zabawek
- nieustanne marudzenie, zamęczanie rodziców pytaniami: „co mam robić?”, „w co mam się bawić?” i stwierdzeniami typu: „nudzę się.”
- bezmyślne wpatrywanie się w telewizor
- bierność, apatię, brak przejawów aktywności lub szybkie wycofywanie się ze stwierdzeniem, że coś jest nieciekawe i nie warto tego robić.
U dzieci naturalna jest ciekawość, zainteresowanie światem, przedmiotami, ludźmi, zjawiskami. W związku z tym, jeśli małe dziecko ciągle się nudzi, to oznacza, że może stać za tym jakiś problem.
Przyczyn nudy może być wiele. Może ona być spowodowana:
- jednostajnością
- brakiem zmiany otoczenia
- brakiem wystarczającej ilości bodźców (np. brak zabawek, niemożność uczestnictwa w zajęciach przedszkolnych czy zabawach z kolegami, samotność dziecka, monotonne lekcje, jednostajne popołudnia spędzane przed telewizorem)
- nadmiarem bodźców (np. za dużo zabawek czy sprzętu, dostęp do wszystkiego, zbyt dużo atrakcji na co dzień) - z jednej strony może to przeciążać dziecko, a z drugiej - daje efekt przyzwyczajenia przy jednoczesnym braku efektu nowości i atrakcyjności, co sprawia, że coraz mniej bodźców jest w stanie pobudzić ciekawość dziecka
- niedostosowaniem otoczenia i / lub sytuacji do możliwości dziecka (np. zadania zbyt łatwe lub zbyt trudne, brak odpowiedniego towarzystwa, mało atrakcyjne zajęcia czy przedmioty)
- cechami dziecka (np. niska zdolność koncentracji uwagi, co sprawia, że dziecko często przerzuca swoją uwagę z jednego „obiektu” na inny, szybko „nudząc się”)
- dawaniem gotowych rozwiązań czy doskonałych zabawek, które nie pozostawiają miejsca na własną inwencję, powodując spadek motywacji i pojawienie się znudzenia wszystkim, co dziecko otacza
- chorobą
- przepracowaniem, ciągłym stresem
- zmęczeniem, za którym idzie niechęć do podejmowania nawet interesującej aktywności
- lękiem przed porażką, ukrytym pod stwierdzeniami typu: „nie chcę tego robić, to będzie nudne” czy „matematyka jest nudna.” (czytaj: „trudna”)
- monotonią, powtarzaniem czegoś często - rutyna nie jest atrakcyjna i powoduje chęć ucieczki
- brakiem zainteresowań
- brakiem nawyków samodzielnego organizowania sobie czasu wolnego
- brakiem celów, do których warto dążyć
- brakiem ciekawości poznawczej.