Kształtowanie samooceny i wzmacnianie poczucia własnej wartości
Dobra samoocena to samoocena adekwatna, odnosząca się do realiów - mamy wtedy świadomość swoich mocnych i słabych stron, akceptujemy samych siebie takimi, jakimi jesteśmy. Samoocena jest związana z poczuciem własnej wartości, co oznacza, że uznajemy siebie za osoby wartościowe, znamy swoją wartość.
Poczucie własnej wartości nie jest wrodzone. Samoocena rodzi się z postrzegania samego siebie, które rozwinęliśmy w trakcie życia. Korzenie tego procesu tkwią m.in. w sposobach traktowania nas przez rodzinę w dzieciństwie czy kulturze społeczeństwa, w której żyjemy. Kiedy mamy dobrą samoocenę, to myślimy o sobie: "Jestem w porządku", "Jestem OK, nawet gdy popełnię błąd". Jeśli skupiamy się na sobie we właściwy sposób i z troską, jesteśmy prawdziwi w naszych sądach o sobie, nie jesteśmy zarozumiali. Pozytywny obraz samego siebie rozbudza ciekawość świata i pozwala odważnie podejmować nowe wyzwania. Znajomość swoich umiejętności i możliwości pozwala poczuć się pewniej i bezpieczniej w różnych sytuacjach.
Jako rodzice i wychowawcy nierzadko zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób wychowywać, by świadomie budować u dziecka poczucie własnej wartości. Jak postępować, aby malec mógł zobaczyć siebie w pozytywny sposób? Jak nauczyć dziecko czuć się dobrze z samym sobą? W jaki sposób uczyć kilkulatka wiary we własne siły i poczucia wartości własnej osoby?
Dzieci, uczestnicząc w życiu rodzinnym, uczą się rozumieć i pełnić role społeczne, dzięki czemu dowiadują się, kim są i jakie są. Na co dzień w każdej drobnej rzeczy czy nawet niepozornej sytuacji poprzez swój stosunek do dziecka i wynikające z niego postępowanie przekazujemy dziecku informacje o nim samym. Relacje dziecka ze znaczącymi dorosłymi, przede wszystkim rodzicami, kształtują osobowość małego człowieka. Rodzice jako najważniejsi dorośli mogą świadomie wspomagać budowanie poczucia własnej wartości u swojego dziecka.
Zanim przyjrzymy się sposobom budowania poczucia własnej wartości, chciałabym przybliżyć skutki niskiej samooceny.
Przekonania o sobie dziecka z niską samooceną:
- "Nie mam szans";
- "Inni są lepsi";
- "Jeśli mi się coś udaje, to czysty przypadek";
- "Do niczego się nie nadaję";
- "Nie dam sobie rady";
- "Jestem beznadziejny, bezużyteczny...";
- "Nie jestem dobry";
- "Jestem do niczego";
- "Jestem zbyt (brzydki, ...), by ktoś się mną zainteresował".
Niskie poczucie własnej wartości rodzi się, kiedy rodzice wobec dziecka postępują w następujący sposób:
- porównują je do innych;
- krytykują je przy innych;
- wyśmiewają je;
- dokuczają czy drażnią je, dając "podwójne komunikaty" (ironia, sarkazm, żarty obrażające godność dziecka);
- mówią, że się do niczego nie nadaje;
- nie wierzą w jego możliwości;
- często karcą i ostro je krytykują;
- grożą;
- wyręczają;
- są nadopiekuńczy;
- nie zauważają jego pozytywów czy sukcesów, skupiając się na negatywach;
- podkreślają porażki, niedociągnięcia, trudności;
- często mówią: "Powinieneś umieć.", "Trzeba było." lub "Nie rób tego.", "Nie wolno.";
- nie poświęcają mu dość czasu (zajmują się innym dzieckiem, pracą itp.);
- mają względem niego nierealne oczekiwania (nieadekwatne co do możliwości psychofizycznych dziecka lub nadmiernie wygórowane);
- mówią mu wprost lub poprzez komunikację niewerbalną, że jestniechciani (tak też może być odebrane przez dziecko odejście rodzica w wyniku, np. rozwodu);
- manipulują nim;
- wykorzystują je psychicznie, emocjonalnie czy seksualnie;
- znęcają się nad nim w domu.
Maria Montessori twierdziła, że "czym dziecko żyje, tego się uczy". Powyżej napisałam, w jaki sposób kształtuje się niskie poczucie własnej wartości. Zobaczmy, do czego to prowadzi.
Niska samoocena może doprowadzić do:
- trudności w określeniu swoich potrzeb;
- braku poczucia bezpieczeństwa;
- tendencji do ciągłego przepraszania;
- nadmiernej wrażliwości na krytykę;