Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Muzyka, ruch i terapia w przedszkolu z wykorzystaniem metody Rudolfa Labana

Danuta Gaida, nauczyciel dyplomowany z Gminnego Przedszkola w Tworogu, pedagog, absolwent Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie oraz Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Rudolf von Laban (1879-1958) pochodził z Węgier. Jest to jeden z najwybitniejszych pedagogów tańca, choreografii, twórca nowoczesnej kinetografii, gimnastyki twórczej posługującej się ruchem, tańcem w połączeniu z muzyką relaksującą. Jego metoda zaspokaja naturalne potrzeby dziecka: ruchu, odprężenia, ekspresji, tworzenia. Prowadząc zajęcia metodą Rudolfa Labana, pomagamy dziecku w poznawaniu siebie, w zdobywaniu zaufania do siebie, w nabraniu pewności, wiary we własne możliwości. Wyrabiają one także umiejętność współdziałania z innymi, rozbudzają ruch kinetyczny. W tańcu dziecko wyraża swoje uczucia, odzyskuje swobodę, tworzy własne kompozycje ruchowe. Ruch kreatywny daje możliwość tworzenia.

Muzyka i ruch mają znaczenie terapeutyczne. Zabawy z muzyką ożywiają dzieci o obniżonej aktywności, nastroju:

  • wyciągają dzieci z wewnętrznej izolacji,
  • uspokajają dzieci o zachowaniach agresywnych, chaotycznych ruchach (zaczynają one zgodnie współdziałać),
  • ożywiają dzieci smutne, nieszczęśliwe, dając im radość, satysfakcję twórcy,
  • wywołują u dzieci biernych chęć współdziałania, gotowość do nawiązania kontaktu,
  • pobudzają do wytrwałości dzieci mało ruchliwe.