Mandale jako środek oddziaływania terapeutycznego
Mandala to słowo oznaczające cały świat, centrum, koło życia. Wywodzi się od tybetańskich mnichów, którzy tworzenie jej uznawali za formę medytacji i modlitwy. Od kiedy Karol Gustaw Jung - szwajcarski psychiatra i psychoanalityk uznał mandalę za środek terapeutyczny, zapewniający koncentrację uwagi i wyciszenie - tematem tym zaczęli się interesować psychologowie. Obecnie coraz częściej mandale są stosowane w pracy z dziećmi w każdym wieku - począwszy od wieku przedszkolnego. Są więc elementem terapii i nowoczesną metodą pracy z dziećmi.
Mandala jest obrazem o kształcie koła lub inaczej obrazem wpisanym w koło. Do jej wykonania wystarczą kredki, flamastry, ale mogą być też farby, papier kolorowy, plastelina lub kolorowy piasek, nasiona itp. Warto podkreślić, że kolorowanie mandali nie wymaga żadnych zdolności plastycznych.
Ważne jest, aby przy wykonywaniu mandali dookoła nas panował spokój. Małym dzieciom najczęściej dajemy gotowe wzory mandali - do kolorowania. Nie narzucamy im doboru kolorystyki ani kolejności malowania elementów obrazka, można bowiem mandale kolorować, zaczynając od środka, czyli centrum, lub od brzegu - po obwodzie.
W czasie kolorowania mandali w tle może i powinna dzieciom towarzyszyć odpowiednio dobrana muzyka relaksacyjna.
Mandale stosuję od kilku lat w pracy z dziećmi. Jest to odskocznia od typowych zajęć plastycznych lub są to ćwiczenia w ramach relaksacji. Zawsze dbam o muzykę, która moim zdaniem pomaga dzieciom w pracy.


