Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Stymulacja rozwoju motorycznego

Wiek przedszkolny jest okresem niezwykle intensywnego rozwoju, którego prawidłowy przebieg ma ogromne znaczenie dla późniejszych lat życia. Szczególnie w tym okresie wychowanie powinno polegać na stymulowaniu i kształtowaniu rozwoju dziecka, a także na działaniach profilaktycznych i kompensacyjnych. Każdy wychowawca, szkolny czy przedszkolny, musi być świadomy wspólnych cech charakterystycznych dla uczniów danego okresu, ale przede wszystkim cech różniących ich w zakresie zarówno rozwoju psychicznego, jak i fizycznego.

U dziecka przedszkolnego rozwija się przede wszystkim aparat ruchowy oraz układ nerwowy, przy czym są to procesy silnie od siebie uzależnione. W nabywaniu sprawności ruchowych bierze bowiem udział system nerwowy.

Opanowanie sprawności motorycznych w zakresie ruchów dłoni i palców można w przybliżeniu ustalić, obserwując, jak dziecko rysuje, myje zęby, czesze się, ubiera. Oczywiście nie wszystkie rodzaje tych czynności opanowuje mały człowiek na jednakowym poziomie, ponieważ stopień sprawności w tym zakresie zależy głównie od częstotliwości ich powtarzania oraz od jakości zajęć motorycznych prowadzonych z nim w przedszkolu lub w domu przez rodziców. Należy podkreślić, że możliwości rozwojowe dziecka są bardzo duże, dlatego wszelkie zauważone przez nas opóźnienia w rozwoju motorycznym bardzo szybko można korygować. Pod warunkiem oczywiście, że nie są to trwałe zaburzenia wynikające z przebytych chorób.

Ćwiczenia zmierzające do poprawy sprawności motorycznej dziecka nazywa się inaczej stymulacją rozwoju motorycznego dziecka, przy czym przez stymulację rozumie się w tym przypadku pobudzającą działalność bodźców zewnętrznych na organizm żywy.

Przystępując do stymulacji rozwoju motorycznego dziecka w wieku przedszkolnym, należy pamiętać o kilku ważnych sprawach:

  • dziecko w tym wieku przyswaja sobie kilka umiejętności ruchowych jednocześnie,
  • bardzo ważnym zjawiskiem jest naturalna u dziecka potrzeba ruchu; ta nadruchliwość zwiększa działanie bodźców ruchowych stanowiących stymulator ruchowy,
  • dziecku bardzo trudno jest skupić się na jednej czynności; dlatego zajęcia stymulujące powinny być urozmaicone,