Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Propozycje scenariuszy spotkań adaptacyjnych z rodzicami

mgr Wiesława Ulita

Charakterystyka grupy trzylatków

Przedszkole Samorządowe z Oddziałami Integracyjnymi n 16 nosi imię Jana Brzechwy. Funkcjonuje w nim pięć oddziałów, które noszą nazwy: Kaczki, Biedronki, Muchomorki, Modraczki, Poziomki. "Poziomki" to grupa trzylatków. Do pracy w niej od 1 września 20.. r. dyrektor ...... powołał nauczycieli prowadzących: ...... oraz woźną oddziałową ...... Oddział czynny będzie w godzinach od 6.30 do 16.30.

Ramowy rozkład dnia grupy "Poziomki"

6.30 Rozpoczęcie dnia w przedszkolu

Zabawy swobodne, praca w kącikach zainteresowań, zabawy integracyjne, prowadzenie rozmów indywidualnych na temat, zabawy i ćwiczenia kształtujące sprawności wzrokowe, słuchowe, manualne, prace stymulacyjne i wyrównawcze. Zabawy poranne.

8.30 - 9.00 Śniadanie

Realizacja zadań edukacyjnych poprzez: aktywność ruchową, plastyczną i muzyczną, matematyczną w zakresie rozwijania mowy i myślenia, spacery i wycieczki po najbliższej okolicy lub zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.

12.00 - 12.30 Obiad

Czas relaksu z muzyką relaksacyjną, bajką, opowiadaniem.

14.15 - 14.30 Podwieczorek

Zabawy swobodne, praca w kącikach zainteresowań, zabawy integracyjne, prowadzenie rozmów indywidualnych, kontynuacja prac z dnia, prace porządkowe. Podsumowanie dnia.

16.30 Zakończenie dnia

W okresie przygotowawczym - zapisu dziecka do przedszkola na przełomie kwietnia i maja - rodzice mogli zapoznać się z informacjami zamieszczonymi na tablicy ogłoszeń w "Kąciku dla rodziców dzieci trzyletnich" (załączniki nr 1/1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5). W kwietniu i maju rodzice zapisali do przedszkola 30 dzieci - 12 dziewczynek i 18 chłopców. Wszyscy rodzice zostali poinformowani o terminach spotkań adaptacyjnych listownie (załącznik nr 2/1).

Cztery adaptacyjne spotkania z rodzicami zaplanowano na ostatni tydzień czerwca w godzinach od 15.30 - 17.00, dwa do przeprowadzenia w ostatnim tygodniu sierpnia w godzinach 9.00 - 12.00 oraz dwa 1 i 2 września 2003 r. w godz. 15.30 - 17.00. Spotkania odbywały się w oparciu o opracowane przez nauczycielkę mgr Wiesławę Ulitę scenariusze spotkań adaptacyjnych.

Celem spotkań jest:

  1. przełamanie obaw dzieci przed przyjściem do przedszkola i rozstaniem z rodzicami,
  2. oswojenie dzieci z nowym otoczeniem, nauczycielkami i woźną oddziałową,
  3. zachęcanie do przychodzenia do przedszkola w oczekiwaniu ciekawych zabaw, zajęć, nowych znajomości.

Metody i formy pracy stosowane podczas spotkań adaptacyjnych:

  1. aktywizujące,
  2. projektowanie sytuacji edukacyjnej,
  3. symulacyjne,
  4. wizualizacyjne,
  5. pokaz połączony z przeżyciem,
  6. metaplan (przygotowywanie wizytówek, rozdmuchiwanie kleksa),
  7. zabawy interpersonalne,
  8. zabawy relaksacyjne,
  9. zabawy integracyjne.

Zabawy interpersonalne pozwalają uczestnikom rozluźnić się, poznać się wzajemnie, stanowią doskonałe wprowadzenie do dalszych działań edukacyjnych.

Czas i miejsce spotkań oraz pomoce i przybory stosowane w zajęciach zawarte są w scenariuszach spotkań adaptacyjnych z rodzicami lub wynikają z ich treści.

Scenariusz spotkania adaptacyjnego z rodzicami (grupa trzylatków) nr 1

Temat: Mieszkańcy "kącika lalek".

Cele:

  1. oglądanie przez dzieci i rodziców sali zajęć, łazienki i szatni trzylatków,
  2. poznanie imion dzieci i rodziców w trakcie zabawy z piłką przy piosence "Piłka" (zb. wł.),
  3. wytworzenie u dzieci poczucia bezpieczeństwa,
  4. wyrobienie zaufania,
  5. wprowadzenie miłej i przyjaznej atmosfery.

Przebieg:

  • Zaproszenie dzieci i rodziców do sali "Poziomek".
  • Przedstawienie przez dyrektora nauczycielek i woźnej pracujących w grupie.
  • Wspólne oglądanie szatni, sali i łazienki. Swobodna wymiana zdań.
  • Usadzenie rodziców i dzieci na dywanie w siadzie skrzyżnym w kole.

Nauczycielka trzyma piłkę w rękach, śpiewa piosenkę "Piłka" (zb. wł.). Przy słowach: "bęc i buch" uderza piłką o dywan, łapie ją - piłkę złapie zuch - rzuca ją w kierunku wybranego dziecka i rodzica. Dziecko lub rodzic łapią piłkę i przedstawiają się, mówiąc: Jestem ......, jestem ...... - odrzucają piłkę do nauczycielki. Nauczycielka śpiewa piosenkę, zachęca do wspólnego śpiewu. Zabawa trwa do momentu prezentacji ostatnich uczestników.

"Piłka"
Piłka, piłka w górę leci
Piłką, piłką grają dzieci.
Bęc i buch, bęc i buch,
Piłkę złapie zuch.

  • Zaproszenie dzieci do kącika lalek - swobodne zabawy.
  • Nauczycielka po 10 minutach zaczyna śpiewać piosenkę "Lala w różowej sukience" (zb. wł.), jednocześnie wykonując gesty ilustrujące treść piosenki.

"Lala w różowej sukience"
Mam lalę, śliczną lalę,
W różowej sukience,
Jak będzie mi płakać/bis
Wezmę ją na ręce/ bis
Luli, luli, husi, husi,
Zaśnij, moja mała,
Ja będę przy tobie cichutko czuwała/ bis
Upieszczę, utulę małą mą laleczkę
A potem w wózeczku/
Pohuśtam chwileczkę/bis

  • "W kąciku lalek" - zabawy swobodne lalkami, misiami, wózkami, kuchnią i jej wyposażeniem, samochodami.
  • Zabawa integracyjna wysnuta z treści wiersza "O Krzysiu".

"O Krzysiu"
Oto Krzyś, mały Krzyś,
Do przedszkola przyszedł dziś.
Tutaj Krzysia głowa, a tu ręce dwie,
Jedna noga, druga noga, każdy o tym wie.

  • "Taniec z mamą" - zabawy ruchowe przy muzyce "Piosenki dla najmłodszych".
  • Poczęstunek - picie wody mineralnej, jedzenie wafelków.
  • Przedstawienie ramowego rozkładu dnia obowiązującego w grupie maluchów od września 20.. r. Wpisanie się rodziców na listę chętnych do wzięcia udziału w spotkaniach adaptacyjnych.
  • "Śpiewane pożegnanie"
Do widzenia, do widzenia,
Do miłego zobaczenia (machanie prawą ręką na pożegnanie).

Scenariusz spotkania adaptacyjnego z rodzicami nr 2

Temat: Moja buzia chce się bawić.

Cele:

  1. przypomnienie imion podczas wspólnego śpiewu powitania oraz w zabawie "Kłębek przyjaźni",
  2. omówienie zasad korzystania z urządzeń sanitarnych, ośmielenie dzieci,
  3. eliminowanie napięć poprzez zabawy relaksacyjne,
  4. nawiązanie komunikacji niewerbalnej.

Przebieg: