Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 15 WRZEŚNIA 2015


Oligofrenopedagog, tyflopedagog i surdopedagog w szkole


Opracowała: Joanna Swadźba, prawnik


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1264),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2013 r. poz. 1257),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 173 poz. 1072),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).


Zasadą wynikającą z art. 71b Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty jest obejmowanie kształceniem specjalnym dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, wymagającą stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie takie organizuje się między innymi w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, a także w szkołach lub oddziałach specjalnych i odbywa się ono na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego (na wniosek rodziców lub opiekunów prawnych dziecka) przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną. Orzeczenie takie zawiera: diagnozę poziomu rozwoju dziecka, zalecane formy kształcenia oraz formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W zależności od wskazań zawartych w orzeczeniu, o którym mowa wyżej, pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest przez nauczycieli specjalistów – oligofrenopedagogów, tyflopedagogów lub surdopedagogów. Każdy z tych pedagogów posiada inne kwalifikacje, a zatem jego zakres obowiązków również będzie inny.



Zadania oligofrenopedagoga


Oligofrenopedagog to nauczyciel pracujący z osobami upośledzonymi umysłowo. Zakres głównych zadań wykonywanych na stanowisku oligofrenopedagoga to:


  • realizowanie zadań rewalidacyjno-opiekuńczych w grupie dzieci ze specjalnymi potrzebami zgodnie z indywidualnymi orzeczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej i podstawą nauczania oraz celami zawartymi w programach przyjętych w szkole do realizacji, a także w statucie szkoły,
  • prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych, dostosowanych do możliwości psychofizycznych każdego ucznia, w ramach przewidzianych programem nauczania przedmiotów ogólnokształcących, teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu,
  • planowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzonych innych zajęć,
  • planowanie i przygotowywanie pomocy dydaktycznych dla każdego ucznia,
  • prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w środowisku naturalnym, podczas licznych wycieczkach do miejsc użyteczności publicznej,
  • przygotowywanie uczniów do możliwej do osiągnięcia samodzielności (przy głębszych upośledzeniach - do samoobsługi, przy upośledzeniu lekkim -