Zabawy tropiące - poszukiwacze leśnych skarbów
W podchody bawią się dzieci w różnym wieku. Przedszkolaki też bardzo chętnie biorą w nich udział, jeżeli zabawy tropiące są odpowiednio zorganizowane. Nasze przedszkole jest w korzystnej sytuacji, gdyż znajduje się blisko lasu. Dysponujemy też dużym placem zabaw, na którym rośnie wiele drzew i krzewów. Sprzyja to - jak wiemy - wszelkim podchodom i zabawom tropiącym. Zwykłą wycieczkę czy spacer po lesie możemy więc zamienić w przygodę pełną niespodzianek.
Ważnym elementem zabawy tropiącej jest jej odpowiednie przygotowanie. Dzieci muszą najpierw zapoznać się z symbolicznym zapisem wiadomości. I tak: strzałka oznacza "idź w tę stronę", nutki "mówią", że należy zaśpiewać piosenkę, znak zapytania - że należy rozwiązać zagadkę. W zależności od konkretnych warunków proponujemy dzieciom również inne znaki.
Trasę podchodów nauczyciel musi uważnie zaplanować, sprawdzić i oznakować. Zadania, które wyznaczymy dzieciom, nie mogą być zbyt łatwe, gdyż zabawa stanie się dla nich nieciekawa i zajmą się czymś zupełnie innym. Ważne jest zakończenie podchodów, czyli dojście do celu i zdobycie skarbu. Moment ten musi być szczególnie dobrze przemyślany, ponieważ to właśnie teraz zostaje rozładowane emocjonalne napięcie towarzyszące poszukiwaniu.
Zabawy tropiące wymagają przemyślenia i sprawnej organizacji. Tylko dobrze zaplanowana w szczegółach zabawa może się udać i przynieść dzieciom radość oraz efekty wychowawcze i kształcące.
Cele ogólne:
- kształcenie umiejętności posługiwania się przedmiotami i narzędziami
- rozwijanie spostrzegawczości, logicznego myślenia
- kształcenie umiejętności rozwiązywania zagadek, rebusów i innych zadań występujących jako utrudnienie na drodze do skarbu
- rozwijanie słuchu muzycznego, rozpoznawanie odgłosów lasu


