Mowa zwierząt – zabawa ortofoniczna
Wiesława Kubajewska
Scenariusz zajęć rozwijających mowę i myślenie z elementami metody I. Majchrzak dla trzylatków
Cel główny:
- naśladowanie w formie zabawowej dźwięków wydawanych przez różne zwierzęta z wiejskiego podwórka.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- potrafi wymienić zwierzęta żyjące na wsi,
- doskonali sprawność aparatu artykulacyjnego,
- naśladuje głosy zwierząt żyjących w wiejskiej zagrodzie.
Pomoce:
- wizytówki z imionami dzieci,
- sylwety zwierząt na papierze samoprzylepnym do przyklejenia na bluzkę: kotek, kaczka, krowa, koza, kurczaczek, świnka,
- wiersz Anny Holki-Jakuszczonek Mowa zwierząt,
- sylwety: kotka, kaczki, krowy, kozy, kurczaczka, świnki,
- napisy: kot, kaczka, krowa, koza, kurczaczek, świnka,
- kartki z narysowanym konturem zwierząt dla każdego dziecka.
Przebieg zajęć:
- Powitanie.
- Zabawa integracyjna „Ukłony”.
Dzieci stoją w kole, trzymając się za ręce. Wypowiadają tekst: Wszystkim miłym nisko się kłaniamy, do wspólnej zabawy (np. Julkę) zapraszamy.
Dzieci noszące wywołane imię wchodzą do środka i przyjmują ukłony dzieci, następnie odwzajemniają powitanie ukłonem.
Wszyscy powtarzają ten ruch, dzieci wracają do koła i wywoływane jest następne imię, po czym zabawa się powtarza. - Zabawa z wizytówkami „Zaproszenie”.
Chętne dziecko pokazuje swoją wizytówkę, wybiera jedną literę ze swojego imienia i zaprasza wszystkie dzieci, które mają też taką literę w swoim imieniu, np. Kuba zaprasza dzieci z literką K – przychodzi Karol, Maciek, Julka. - Zabawa z wizytówkami „Wyklaszcz swoje imię”.
Dzieci, które w swoim imieniu mają literkę K, prezentują swoją wizytówkę i wyklaskują imię. - Wybieranie sylwet przez dzieci.