Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Igraszki logopedyczne w rozwijaniu mowy dzieci

Opracowała: Małgorzata Mirowska, nauczycielka Przedszkola nr 28 we Wrocławiu

Grupa wiekowa: sześciolatki
Pora roku: jesień
Temat: „Wesoły zwierzyniec”

Cele ogólne:

  • rozwijanie mowy i wzbogacanie słownika czynnego dziecka przez kontakt z bajką, wierszem, rymowanką,
  • kształtowanie umiejętności poprawnej wymowy,
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i poprawnego wykonywania poleceń,
  • rozwijanie wrażliwości na piękno naszego języka oraz dbałości o wymowę,
  • wspólna wesoła zabawa.

Cele operacyjne – dziecko:

  • uważnie słucha tekstu,
  • gimnastykuje buzię i język,
  • dokładnie wymawia wyrazy,
  • rozpoznaje zwierzęta na obrazkach,
  • czyta (całościowo) nazwy zwierząt,
  • rozpoznaje (słuchowo i wzrokowo) litery alfabetu,
  • bawi się wesoło z kolegami,
  • zapamiętuje proste rymowanki,
  • dba o poprawność mowy,
  • rysuje zgodnie ze wskazówkami nauczyciela,
  • sylabizuje.

Formy: praca z całą grupą, działania zespołowe oraz indywidualne.

Metody: zadaniowa, zabawowo-naśladowcza.

Środki dydaktyczne:

  • tekst opowiadania logopedycznego,
  • rymowanki i wiersze (w załączniku),
  • kartki białego papieru do rysowania,
  • pisaki, kredki,
  • wzór ślimacznicy do ćwiczenia dla każdego dziecka,
  • litery abecadła,
  • płachta,
  • lusterka,
  • obrazki zwierząt, podpisy do obrazków.

Przebieg zajęć:

  1. Ćwiczenia oddechowe:
  • wykrzykiwanie samogłosek na wydechu,
  • wydychanie samogłosek łączonych (eu, au, iu, eo),
  • rysowanie po śladzie ślimacznicy z jednoczesnym wymawianiem samogłoski śpiewnej (a, e).