Igraszki logopedyczne w rozwijaniu mowy dzieci
Opracowała: Małgorzata Mirowska, nauczycielka Przedszkola nr 28 we Wrocławiu
Grupa wiekowa: sześciolatki
Pora roku: jesień
Temat: „Wesoły zwierzyniec”
Cele ogólne:
- rozwijanie mowy i wzbogacanie słownika czynnego dziecka przez kontakt z bajką, wierszem, rymowanką,
- kształtowanie umiejętności poprawnej wymowy,
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i poprawnego wykonywania poleceń,
- rozwijanie wrażliwości na piękno naszego języka oraz dbałości o wymowę,
- wspólna wesoła zabawa.
Cele operacyjne – dziecko:
- uważnie słucha tekstu,
- gimnastykuje buzię i język,
- dokładnie wymawia wyrazy,
- rozpoznaje zwierzęta na obrazkach,
- czyta (całościowo) nazwy zwierząt,
- rozpoznaje (słuchowo i wzrokowo) litery alfabetu,
- bawi się wesoło z kolegami,
- zapamiętuje proste rymowanki,
- dba o poprawność mowy,
- rysuje zgodnie ze wskazówkami nauczyciela,
- sylabizuje.
Formy: praca z całą grupą, działania zespołowe oraz indywidualne.
Metody: zadaniowa, zabawowo-naśladowcza.
Środki dydaktyczne:
- tekst opowiadania logopedycznego,
- rymowanki i wiersze (w załączniku),
- kartki białego papieru do rysowania,
- pisaki, kredki,
- wzór ślimacznicy do ćwiczenia dla każdego dziecka,
- litery abecadła,
- płachta,
- lusterka,
- obrazki zwierząt, podpisy do obrazków.
Przebieg zajęć:
- Ćwiczenia oddechowe:
- wykrzykiwanie samogłosek na wydechu,
- wydychanie samogłosek łączonych (eu, au, iu, eo),
- rysowanie po śladzie ślimacznicy z jednoczesnym wymawianiem samogłoski śpiewnej (a, e).


