OPUBLIKOWANO: 25 MAJA 2018
Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 623).
Zgodnie z art. 1 Ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy organ ten jest powoływany do sprawowania nadzoru i do kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej.
Zadania inspekcji
Zgodnie z art. 10 ust. 1 Ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy do zadań inspekcji należy m.in.:
- nadzór i kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych,
- kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, wykonywania działalności oraz kontrola przestrzegania obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy,
- kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców,
- podejmowanie działań polegających na zapobieganiu i ograniczaniu zagrożeń w środowisku pracy, a w szczególności:
- badanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz kontrola stosowania środków zapobiegających tym wypadkom,
- analizowanie przyczyn chorób zawodowych oraz kontrola stosowania środków zapobiegających tym chorobom,
- inicjowanie prac badawczych w dziedzinie przestrzegania prawa pracy, a w szczególności bezpieczeństwa i higieny pracy,
- udzielanie porad służących ograniczaniu zagrożeń dla życia i zdrowia pracowników, a także w zakresie przestrzegania prawa pracy,
- podejmowanie działań prewencyjnych i promocyjnych zmierzających do zapewnienia przestrzegania prawa pracy,
- ściganie wykroczeń przeciwko prawom pracownika.
Jak mówi art. 21 Ustawy, postępowanie kontrolne ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia oraz udokumentowanie dokonanych ustaleń.
Kto i gdzie przeprowadza kontrolę
Według art. 22 Ustawy kontrole są przeprowadzane przez:
- inspektorów pracy, działających w ramach właściwości terytorialnej okręgowych inspektoratów pracy,
- innych pracowników Państwowej Inspekcji Pracy posiadających niezbędną wiedzę w przedmiocie kontroli – ale wspólnie z właściwymi inspektorami pracy,
- przedstawicieli zagranicznych służb i instytucji, do zadań których należy ochrona pracy, na podstawie imiennego upoważnienia wydanego odpowiednio przez Głównego Inspektora Pracy lub okręgowego inspektora pracy.
Inspektor przeprowadza kontrolę zarówno w budynku szkoły, jak i w innych miejscach, w których wykonywane są jej zadania bądź gdzie przechowywane dokumenty finansowe i kadrowe. Czynności kontrolne mogą być również wykonywane w siedzibie jednostki organizacyjnej Państwowej Inspekcji Pracy.
Inspekcja a obowiązek jej zgłoszenia
Inspektor przed podjęciem czynności kontrolnych ma obowiązek zgłoszenia swojej obecności podmiotowi kontrolowanemu, czyli - w interesującym nas przypadku - musi zgłosić fakt przeprowadzania kontroli dyrektorowi szkoły. Co jednak istotne, obowiązujące przepisy dopuszczają niewykonanie tego obowiązku – na podstawie art. 26 ust. 3 Ustawy


