Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 25 MAJA 2018

 

Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 623).

 

Zgodnie z art. 1 Ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy organ ten jest powoływany do sprawowania nadzoru i do kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej.

 

Zadania inspekcji

 

Zgodnie z art. 10 ust. 1 Ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy do zadań inspekcji należy m.in.:

 

  • nadzór i kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych,
  • kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, wykonywania działalności oraz kontrola przestrzegania obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy,
  • kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej oraz wykonywania pracy przez cudzoziemców,
  • podejmowanie działań polegających na zapobieganiu i ograniczaniu zagrożeń w środowisku pracy, a w szczególności:

 

  • badanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz kontrola stosowania środków zapobiegających tym wypadkom,
  • analizowanie przyczyn chorób zawodowych oraz kontrola stosowania środków zapobiegających tym chorobom,
  • inicjowanie prac badawczych w dziedzinie przestrzegania prawa pracy, a w szczególności bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • udzielanie porad służących ograniczaniu zagrożeń dla życia i zdrowia pracowników, a także w zakresie przestrzegania prawa pracy,
  • podejmowanie działań prewencyjnych i promocyjnych zmierzających do zapewnienia przestrzegania prawa pracy,
  • ściganie wykroczeń przeciwko prawom pracownika.

 

Jak mówi art. 21 Ustawy, postępowanie kontrolne ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia oraz udokumentowanie dokonanych ustaleń.

 

Kto i gdzie przeprowadza kontrolę

 

Według art. 22 Ustawy kontrole są przeprowadzane przez:

 

  • inspektorów pracy, działających w ramach właściwości terytorialnej okręgowych inspektoratów pracy,
  • innych pracowników Państwowej Inspekcji Pracy posiadających niezbędną wiedzę w przedmiocie kontroli – ale wspólnie z właściwymi inspektorami pracy,
  • przedstawicieli zagranicznych służb i instytucji, do zadań których należy ochrona pracy, na podstawie imiennego upoważnienia wydanego odpowiednio przez Głównego Inspektora Pracy lub okręgowego inspektora pracy.

 

Inspektor przeprowadza kontrolę zarówno w budynku szkoły, jak i w innych miejscach, w których wykonywane są jej zadania bądź gdzie przechowywane dokumenty finansowe i kadrowe. Czynności kontrolne mogą być również wykonywane w siedzibie jednostki organizacyjnej Państwowej Inspekcji Pracy.

 

Inspekcja a obowiązek jej zgłoszenia

 

Inspektor przed podjęciem czynności kontrolnych ma obowiązek zgłoszenia swojej obecności podmiotowi kontrolowanemu, czyli - w interesującym nas przypadku - musi zgłosić fakt przeprowadzania kontroli dyrektorowi szkoły. Co jednak istotne, obowiązujące przepisy dopuszczają niewykonanie tego obowiązku –  na podstawie art. 26 ust. 3 Ustawy