Roczny plan zajęć rytmicznych w przedszkolu - czterolatki
Wiesława Kubajewska
W ciągu całego roku na początku zajęć stosowane będą ćwiczenia rytmiczne utrwalające oraz muzyczne powitanie.
Wrzesień
- Mam już cztery latka - zabawa inscenizowana przy piosence ("Śpiewające brzdące" - cz. IX, 3-4/7)
Dzieci: - tworzą dwa koła i tańczą w nich
- maszerują w kole, trzymając się za ręce
- tańczą z partnerami w kółku
- bawią się przy muzyce
- Witaj przedszkole - zabawa ruchowa przy piosence ("Rok w wierszu i piosence" - cz. I, 3/14)
Dzieci: - klaszczą w rytmie ćwierćnut
- cwałem bocznym obracają się w prawo i przesuwają się w lewo
- unoszą ręce wysoko nad głową i miarowo klaszczą
- bawią się przy muzyce
- Jesień - zabawa ruchowa przy piosence ("Rok w wierszu i piosence" - cz. I, 1/10)
Dzieci: - łapią się za ręce i podskakując, przemieszczają się w kołach
- naśladują wkładanie kasztanów do koszyka i wołanie
- maszerują w miejscu
- podskakują obunóż w rytmie ćwierćnut
- Idziemy do sadu - zabawa rytmiczna przy piosence ("Rok w wierszu i piosence" - cz. I, 9/38)
Dzieci: - ustawiają się w rzędzie
- unoszą nad głowę proste ręce i klaszczą, opuszczając ręce coraz niżej
- wykonują skoki w tył i przód
- wykonują skręty tułowia z jednoczesnym klaśnięciem
Październik
- Sałata - zabawa ruchowa przy piosence ("Śpiewające brzdące" - cz. I, 13-14/23)
Dzieci: - naśladują śmiech
- tańczą w kółku, trzymając się za ręce
- tańczą w dwóch kółkach, które obracają się w przeciwnych kierunkach
- bawią się przy muzyce
- Dary jesieni - zabawa ruchowa przy piosence ("Rok w wierszu i piosence" - cz. I, 4/16)
Dzieci: - ustawione w kole maszerują miarowo jedno za drugim
- odliczają do dwóch, na "raz" klaszczą w dłonie i maszerują dalej
- wykonują obroty wokół własnej osi z rękoma na biodrach
- zataczają łuki rękami
- Chleb dla ciebie - zabawa ruchowa przy piosence ("Śpiewające brzdące" - cz. V, 21-22/35)
Dzieci: - śpiewają refren piosenki
- inscenizują treść piosenki
- naśladują jedzenie, spanie, migocące gwiazdy na niebie
- bawią się przy muzyce
- Listonosz - zabawa rytmiczno-ruchowa przy piosence ("Malowana muzyka II" - CD 2, 17-18/79)
Dzieci: - ustawiają się w półkolu
- grają w rytm melodii na drewienkach
- poruszają się rytmicznie w kole
- bawią się przy muzyce
Listopad
- Deszczyk - instrumentacja piosenki ("Śpiewające brzdące" - cz. I, 5-6/9)
Dzieci: - grają na drewienkach, grzechotkach i trójkątach w rytmie ćwierćnut
- grają na talerzach w rytmie półnut
- śpiewają refren piosenki
- maszerują w rytm muzyki
- Szycie - zabawa muzyczna z nitką przy piosence ("Malowana muzyka I" - CD 2, 1-2/42)
Dzieci: - ustawiają się w rzędzie, trzymając w ręce włóczkę
- poruszają się tak, by stworzyć z nici, które trzymają, określony wzór
- śpiewają refren piosenki
- maszerują w rytm muzyki
- Szewczyk doskonały - zabawa muzyczno-rytmiczna przy piosence ("Malowana muzyka I" - CD 2, 3-4/46)
Dzieci: - siadają w kole w siadzie skrzyżnym
- grają na drewienkach w rytm melodii
- klaszczą w dłonie w rytm ćwierćnut
- maszerują w kole
- Pieski z obrazka - instrumentacja piosenki ("Malowana muzyka II" - CD 2, 3-4/53)
Dzieci: