Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plastyka w przedszkolu - program zajęć

O programie

Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy dziecko, jego emocje, rozwój intelektualny, zainteresowania. Ważne jest, aby zapewnić dziecku możliwość swobodnej i twórczej wypowiedzi. W swych działaniach dziecko może natrafić na problemy, w rozwiązywaniu których należy mu pozostawić możliwie dużo swobody. Sprzyja to bowiem aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju samodzielności, refleksyjności, pomysłowości.

Zadaniem nauczyciela jest umożliwienie dziecku poznawania otaczającej je rzeczywistości, uwrażliwienie na piękno różnorodnych zjawisk - przyrodniczych, społecznych. Nauczyciel wspiera aktywność plastyczną dziecka poprzez wyposażanie go w różne środki wyrazu, wzbogacanie przeżyć, wyzwalanie emocji, stwarzanie swobodnej, akceptującej i twórczej atmosfery. Odkrywaniu własnych możliwości twórczych i kształtowaniu twórczej postawy sprzyjają: swobodna ekspresja połączona z wykonywaniem prac plastycznych na dowolny temat, zadania inspirujące, koncentrujące ekspresję twórczą dziecka na określonym temacie oraz odpowiednia organizacja warsztatu pracy.

Podstawowym zadaniem programu "Plastyka w przedszkolu" jest próba wychowania dziecka twórczego, obdarzonego wyobraźnią i inwencją, dostrzegającego piękno w otaczającej rzeczywistości i umiejącego je za pomocą określonych środków i sposobów odzwierciedlić w wytworach plastycznych. Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy dziecko, jego emocje, rozwój intelektualny, zainteresowania. Dajemy dziecku możliwość swobodnej i twórczej wypowiedzi. W rozwiązywaniu problemów, na które dziecko natrafia podczas pracy, należy pozostawić mu możliwie dużo swobody, gdyż sprzyja to aktywizowaniu myślenia, przyczynia się do rozwoju samodzielności, pomysłowości. W doborze tematów prac, planowaniu i prowadzeniu technik i form plastycznych należy uwzględniać zasadę stopniowania trudności, różnorodności technik i form plastycznych, atrakcyjności zajęć.

Cele programu:

  • Obcowanie ze sztuką poprzez oglądanie albumów reprodukcji, zdjęć przedstawiających dzieła plastyczne różnych rodzajów, rzeźbę i sztukę ludową.
  • Poznawanie zwyczajów ludowych i obrzędów kultywowanych w lokalnym środowisku (andrzejki, tłusty czwartek, topienie marzanny, witanie wiosny - chodzenie z gaikiem), uczestniczenie w wybranych obrzędach.
  • Wyrażanie swoich przeżyć i wiedzy o świecie, próby ukazywania akcji, przedstawiania ludzi, zwierząt, roślin, rzeczy i zjawisk w pracach dowolnych i na tematy inspirowane literaturą, muzyką, obrazem, nastrojem lub przeżytymi doświadczeniami.
  • Gromadzenie i poszerzanie doświadczeń plastyczno-konstrukcyjnych.
  • Zachęcanie do eksperymentowania w zakresie łączenia technik i materiałów.
  • Przełamywanie niechęci do podejmowania zadań plastycznych.
  • Rozbudzanie wiary we własne możliwości twórcze.
  • Wyzwalanie radości z efektów własnej twórczości plastycznej.

Spodziewane efekty

W grupie 3-latków:
Dziecko: