Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Pięcioletni program rozwoju przedszkola

Jolanta Bot

Program rozwoju przedszkola ……………………………………… w …………………………… na lata …………………

I. Strategia rozwoju placówki

  • Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy
  • Kształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku

Nasza wizja: "Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców".
Mocne strony przedszkola:

  • Atrakcyjna oferta edukacyjna.
  • Autorskie programy pracy.
  • Szeroki wachlarz imprez, uroczystości i wycieczek.
  • Udział w konkursach, festiwalach i akcjach na skalę ogólnopolską.
  • Wysoki poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej (innowacje, nowatorstwo).
  • Dobra atmosfera i klimat przedszkola.
  • Wysokie kwalifikacje i ustawiczne doskonalenie nauczycieli.
  • Wydawanie własnej gazetki przedszkolnej "Wiadomości z czwórki".
  • Szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi i społecznymi.
  • Wysoki poziom zadowolenia rodziców - powodzenie placówki w środowisku.

Misją naszego Przedszkola jest zapewnienie każdemu dziecku wszechstronnego rozwoju jego talentów i zdolności, bez nacisków i przymusu, a poprzez rozbudzanie jego ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby poznania otaczającego świata.

II. Diagnoza
Opracowanie Programu rozwoju Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą pracy przedszkola, wynikającą z analizy jego mocnych i słabych stron. Tworząc program rozwoju, uwzględniono również potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola zarówno kadrowe, jak i bazowe, Statut Przedszkola. Na podstawie wyników mierzenia jakości pracy placówki zostały podjęte działania zmierzające do osiągnięcia określonych zadań i celów głównych.

  1. Zadania
    • Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności.
    • Wspieranie samodzielnych działań dziecka ze szczególnym uwzględnieniem działań twórczych.
  2. Cele
    • Stymulowanie rozwoju ekspresji twórczej dzieci w różnych obszarach edukacyjnych.
    • Rozwijanie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji.
    • Aktywizowanie sfery wyobraźni i fantazji.
    • Stymulowanie kreatywnej postawy.
    • Kształtowanie myślenia i działania zmierzającego do samorealizacji.
    • Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "ja".
    • Wspieranie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej.
    • Aktywizowanie rodziców do udziału w życiu przedszkola.
  3. Nasz priorytet: Wychowanie samodzielnego, kreatywnie myślącego i otwartego na kontakty z otoczeniem absolwenta przedszkola, który potrafi współdziałać z innymi.

III. Założenia programowe

Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdą się w programach pracy na poszczególne lata szkolne.

Rok szkolny ………………

"Twórczy przedszkolak"

Zadanie:

Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności.

Cele:

  1. Pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną.
  2. Rozwijanie swobodnego, twórczego wyrażania własnych przeżyć i myśli w twórczości i aktywności własnej.
  3. Kształtowanie zaangażowanej postawy wobec otaczającego świata oraz uwrażliwianie na jego piękno i wzbudzanie przeżyć estetycznych.

Działania:

  1. Stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracji do podejmowania działań twórczych.
  2. Tworzenie warunków do podejmowania działalności artystycznej w korelacji z innymi obszarami edukacji, aranżacja sal przedszkolnych:
    • Kąciki plastyczne
    • Kąciki teatralne
    • Skrzynie skarbów
    • Ekspozycje prac dzieci w salach i na terenie całej placówki
    • Ekspozycje dzieł znanych twórców
    • Galerie, wystawy i wernisaże w przedszkolu i poza nim.
  3. Aukcje prac i wytworów dzieci związane z uroczystościami przedszkolnymi i świętami.
  4. Przegląd i wystawa prac plastycznych dzieci ze współpracujących przedszkoli.
  5. Udział w wybranych konkursach, wystawach i przeglądach organizowanych w środowisku.
  6. Opracowanie bibliografii do planu rocznego przedszkola.
  7. Bezpośrednie obcowanie ze sztuką:
    • Koncerty muzyczne
    • Teatrzyki w przedszkolu i wyjścia do teatru.
    • Wystawy i pokazy sztuki ludowej
    • Wystawy, galerie, wernisaże, koncerty
  8. Udział w akcjach organizowanych przez środowisko:
    • Ogólnopolski Dzień Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych, we współpracy z PZL.
    • Akcja "Pomóż dzieciom przetrwać zimę"
    • Akcja "Góra grosza".
    • Zbieranie darów dla dzieci.

Monitorowanie

Diagnozowaniu rezultatów dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności twórczej dzieci. Zastosujemy narzędzia: Ankiety dla rodziców, Ankiety dla nauczycieli, Arkusze monitoringów, Karty obserwacji dzieci i Arkusze zbiorcze do nich, Karty kontroli dokumentacji nauczyciela, Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci, hospitację diagnozującą i doradczo-doskonalącą, oceniającą Analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.

Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym ................, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę, w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu ................ r.

Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

Oczekiwane efekty:
Dzieci:

  1. Znają różnorodne techniki plastyczne
  2. Znają różnorodne formy i środki wyrazu artystycznego
  3. Potrafią posługiwać się różnorodnymi materiałami i narzędziami w realizacji własnych zamierzeń artystycznych
  4. Potrafią wyrażać swoje stany emocjonalne i przeżycia poprzez różnorodne formy wyrazu
  5. Wykazują inwencję, aktywność w pracach, wytworach i działalności własnej.

Rok szkolny …………………

"Nasze emocje i uczucia"

Zadanie:

Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych form plastycznych.

Cele:

  1. Budowanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej
  2. Kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie
  3. Poznanie własnych praw i obowiązków
  4. Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie
  5. Rozwijanie zdolności plastycznych dzieci
  6. Kształcenie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych i innych formach aktywności

Działania:

  1. Wykorzystanie różnorodnych form, metod i środków wspomagających rozwój społeczno-emocjonalny dzieci.
  2. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności artystycznej dzieci:
    • aranżacja i modernizacja sal
    • stosowanie różnorodnych pomocy, rekwizytów, dekoracji do zajęć, uroczystości i innych form pracy
  3. Organizowanie działań zmierzających do poznania każdego wychowanka