Pięcioletni program rozwoju przedszkola
Program rozwoju przedszkola ……………………………………… w …………………………… na lata …………………
I. Strategia rozwoju placówki
- Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku
Nasza wizja: "Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców".
Mocne strony przedszkola:
- Atrakcyjna oferta edukacyjna.
- Autorskie programy pracy.
- Szeroki wachlarz imprez, uroczystości i wycieczek.
- Udział w konkursach, festiwalach i akcjach na skalę ogólnopolską.
- Wysoki poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej (innowacje, nowatorstwo).
- Dobra atmosfera i klimat przedszkola.
- Wysokie kwalifikacje i ustawiczne doskonalenie nauczycieli.
- Wydawanie własnej gazetki przedszkolnej "Wiadomości z czwórki".
- Szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi i społecznymi.
- Wysoki poziom zadowolenia rodziców - powodzenie placówki w środowisku.
Misją naszego Przedszkola jest zapewnienie każdemu dziecku wszechstronnego rozwoju jego talentów i zdolności, bez nacisków i przymusu, a poprzez rozbudzanie jego ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby poznania otaczającego świata.
II. Diagnoza
Opracowanie Programu rozwoju Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą pracy przedszkola, wynikającą z analizy jego mocnych i słabych stron. Tworząc program rozwoju, uwzględniono również potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola zarówno kadrowe, jak i bazowe, Statut Przedszkola. Na podstawie wyników mierzenia jakości pracy placówki zostały podjęte działania zmierzające do osiągnięcia określonych zadań i celów głównych.
- Zadania
- Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności.
- Wspieranie samodzielnych działań dziecka ze szczególnym uwzględnieniem działań twórczych.
- Cele
- Stymulowanie rozwoju ekspresji twórczej dzieci w różnych obszarach edukacyjnych.
- Rozwijanie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji.
- Aktywizowanie sfery wyobraźni i fantazji.
- Stymulowanie kreatywnej postawy.
- Kształtowanie myślenia i działania zmierzającego do samorealizacji.
- Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "ja".
- Wspieranie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej.
- Aktywizowanie rodziców do udziału w życiu przedszkola.
- Nasz priorytet: Wychowanie samodzielnego, kreatywnie myślącego i otwartego na kontakty z otoczeniem absolwenta przedszkola, który potrafi współdziałać z innymi.
III. Założenia programowe
Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdą się w programach pracy na poszczególne lata szkolne.
Rok szkolny ………………
"Twórczy przedszkolak"
Zadanie:
Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności.
Cele:
- Pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną.
- Rozwijanie swobodnego, twórczego wyrażania własnych przeżyć i myśli w twórczości i aktywności własnej.
- Kształtowanie zaangażowanej postawy wobec otaczającego świata oraz uwrażliwianie na jego piękno i wzbudzanie przeżyć estetycznych.
Działania:
- Stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracji do podejmowania działań twórczych.
- Tworzenie warunków do podejmowania działalności artystycznej w korelacji z innymi obszarami edukacji, aranżacja sal przedszkolnych:
- Kąciki plastyczne
- Kąciki teatralne
- Skrzynie skarbów
- Ekspozycje prac dzieci w salach i na terenie całej placówki
- Ekspozycje dzieł znanych twórców
- Galerie, wystawy i wernisaże w przedszkolu i poza nim.
- Aukcje prac i wytworów dzieci związane z uroczystościami przedszkolnymi i świętami.
- Przegląd i wystawa prac plastycznych dzieci ze współpracujących przedszkoli.
- Udział w wybranych konkursach, wystawach i przeglądach organizowanych w środowisku.
- Opracowanie bibliografii do planu rocznego przedszkola.
- Bezpośrednie obcowanie ze sztuką:
- Koncerty muzyczne
- Teatrzyki w przedszkolu i wyjścia do teatru.
- Wystawy i pokazy sztuki ludowej
- Wystawy, galerie, wernisaże, koncerty
- Udział w akcjach organizowanych przez środowisko:
- Ogólnopolski Dzień Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych, we współpracy z PZL.
- Akcja "Pomóż dzieciom przetrwać zimę"
- Akcja "Góra grosza".
- Zbieranie darów dla dzieci.
Monitorowanie
Diagnozowaniu rezultatów dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności twórczej dzieci. Zastosujemy narzędzia: Ankiety dla rodziców, Ankiety dla nauczycieli, Arkusze monitoringów, Karty obserwacji dzieci i Arkusze zbiorcze do nich, Karty kontroli dokumentacji nauczyciela, Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci, hospitację diagnozującą i doradczo-doskonalącą, oceniającą Analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym ................, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę, w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu ................ r.
Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty:
Dzieci:
- Znają różnorodne techniki plastyczne
- Znają różnorodne formy i środki wyrazu artystycznego
- Potrafią posługiwać się różnorodnymi materiałami i narzędziami w realizacji własnych zamierzeń artystycznych
- Potrafią wyrażać swoje stany emocjonalne i przeżycia poprzez różnorodne formy wyrazu
- Wykazują inwencję, aktywność w pracach, wytworach i działalności własnej.
Rok szkolny …………………
"Nasze emocje i uczucia"
Zadanie:
Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych form plastycznych.
Cele:
- Budowanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej
- Kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie
- Poznanie własnych praw i obowiązków
- Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie
- Rozwijanie zdolności plastycznych dzieci
- Kształcenie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych i innych formach aktywności
Działania:
- Wykorzystanie różnorodnych form, metod i środków wspomagających rozwój społeczno-emocjonalny dzieci.
- Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności artystycznej dzieci:
- aranżacja i modernizacja sal
- stosowanie różnorodnych pomocy, rekwizytów, dekoracji do zajęć, uroczystości i innych form pracy
- Organizowanie działań zmierzających do poznania każdego wychowanka