Komputer w przedszkolu
Program zajęć nadobowiązkowych mających na celu zapoznanie dzieci w wieku przedszkolnym z obsługą komputera
Wprowadzenie
Szybki postęp techniczny sprawił, że komputery pojawiły się praktycznie wszędzie: w urzędach, sklepach, szkołach i również w naszych domach. W obecnym czasie, w dobie większych wymagań stawianych przez świat, przedszkola muszą przygotowywać dzieci do pokonywania kolejnych progów edukacji, ucząc ich na przykład obsługi komputera. Jest on niezastąpionym narzędziem w ręku dorosłego człowieka, cieszy się również ogromnym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży.
Komputer to nowoczesne narzędzie edukacyjne o różnych możliwościach zastosowań. Komputer ułatwia naukę i stwarza możliwość edukacji poprzez zabawę. Podczas zajęć z komputerem dzieci zdobywają nowe wiadomości. Zapoznają się z układem urządzeń, nazwami poszczególnych elementów zestawu, uczą się zasad jego funkcjonowania.
Argumenty przemawiające za stworzeniem dziecku warunków umożliwiających kontakt z komputerem:
- poprzez różnorodność bodźców audiowizualnych komputer gwarantuje wysoki poziom zaangażowania dzieci w wykonywane zadania,
- pozwala na manipulowanie obrazami, przekształcanie ich z szansą szybkiej korekty,
- sprzyja rozwijaniu sprawności manualnych, pamięci, spostrzegawczości, umiejętności logicznego i kreatywnego myślenia,
- jeśli się wie, gdzie szukać, staje się "kopalnią" wiedzy,
- w obecnej sytuacji stanowi niezbędne narzędzie, więc jeśli dziecko poprzez bezpieczną zabawę wcześnie "oswoi" się z nim, w przyszłości będzie swobodniej posługiwało się tym narzędziem.
Komputer, jak wszystko, co nas otacza, może być wspaniałym narzędziem rozwoju i źródłem radości, jednak używany nieumiejętnie, stanowi przyczynę poważnych problemów. Czym będzie dla naszych dzieci, zależy w dużej mierze od nas samych.
Wprowadzając zajęcia komputerowe w przedszkolu, zapewniamy z jednej strony przyjemny kontakt z tym urządzeniem, z drugiej zaś musimy jednak dbać o to, by kształtować w dziecku prawidłowy stosunek do niego. W domu dzieci często już od najmłodszego wieku zasiadają przed ekranem bez kontroli czasu oraz jakości tego, co oglądają lub robią. Należy uświadomić zarówno im samym, jak i ich rodzicom, że komputer nie tylko bawi, ale też uczy i pomaga w życiu codziennym. Trzeba zwracać uwagę na dozowanie i kontrolowanie czasu spędzonego przed monitorem, jak również dbać o prawidłową postawę i odległość wzroku od ekranu. Rodzice dopuszczając dziecko do komputera, nie zawsze mają świadomość, jakie zagrożenie stanowi nieprawidłowe korzystanie z tego urządzenia. Praca z komputerem wymaga odpowiedzialności.
Wprowadzając zajęcia z komputerem w edukacji przedszkolnej, należy pamiętać o kilku ważnych wskazówkach:
- z komputera należy korzystać wtedy, gdy jest potrzebny do spełnienia określonych funkcji wychowawczo-dydaktycznych,
- treści przekazywane bądź utrwalane za pomocą komputera powinny wiązać się bezpośrednio z zajęciem i jego celami,
- czas pracy powinien być dokładnie zaplanowany,
- sprzęt komputerowy i zaplanowane do wykorzystania programy powinny być sprawdzone i przygotowane wcześniej,
- gry i programy, z których korzysta nauczyciel, muszą być odpowiednie do wieku i zainteresowań dziecka.
Program "Komputer w przedszkolu" składa się z trzech działów:
- Zapoznanie z komputerem.
- Zdobywanie i rozwijanie umiejętności manualnych w pracy z komputerem
- Zapoznanie z programem graficznym Paint. Rysowanie i malowanie na ekranie.
- Zapoznanie z programem Word. Pisanie na ekranie.
- Korzystanie z programów edukacyjnych i gier.
Cele główne programu:
- wyrównanie szans edukacyjnych dzieci, które nie posiadają komputera.
- nauczanie podstawowych zasad posługiwania się komputerem.