Zadania edukacyjne i przewidywane osiągnięcia dzieci
Sfera doświadczeń związanych ze świadomością
Sytuacje i zadania edukacyjne |
Przewidywane osiągnięcia i umiejętności dziecka |
Rozpoznawanie i określanie cech temperamentu dziecka: |
- potrafią określić własną skuteczność w wykonywaniu zadań, swoje mocne i słabe strony; |
Uzewnętrznianie emocji postrzeganych przez dzieci jako uczucia przyjemne lub nieprzyjemne |
- dążą do kontrolowania swoich emocji i próbują nad nimi panować; |
Uświadomienie sobie swoich cech osobowościowych, zainteresowań i ewentualnych uzdolnień |
- potrafią rozpoznać swoje zdolności artystyczne i wiedzą, w jakiej roli będą czuć się najlepiej; |
Sukcesywne poznawanie swojego wyglądu zewnętrznego i obserwowanie zmian w swoim autoportrecie |
- potrafią opisać własny wygląd i zaakceptować go do końca; |
Rozwijanie samoświadomości dziecka na temat rozpoznawania i określania swoich zachowań: |
- są tolerancyjni wobec wszystkich dzieci, a specyficzne cechy wyglądu traktują jak wyzwanie do spełnienia się w określonej roli; |
Uświadomienie sobie własnych marzeń, pragnień i dążeń w trakcie różnorodnych zabaw, zajęć dowolnych i wnikliwej obserwacji siebie i otoczenia |
- potrafią odkryć w zabawie przyjemności i radości i czerpać ze zdobywanych doświadczeń inspiracje do przyszłych zabaw twórczych; |
Dostrzeganie różnic i "inności" ludzi w społeczności bliższej i dalszej: |
- rozumieją konieczność szanowania innych rówieśników o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub z deficytami rozwojowymi, potrafią razem współdziałać i okazywać im pomoc; |
Uwzględnienie w planowanych działaniach realnych umiejętności dziecka dostosowanych do jego ograniczonych możliwości intelektualnych lub innych, np. ruchowych. |
- same potrafią obsadzić się w danej roli i wykorzystać swoje najlepsze atuty. |
Sfera kontaktów społecznych z grupą rówieśniczą
Sytuacje i zadania edukacyjne |
Przewidywane osiągnięcia i umiejętności dzieci |
Rozpoznawanie swoich uzdolnień, zainteresowań, temperamentu i cech osobowościowych w swojej grupie rówieśniczej |
- potrafią dopasować wybrane dziecko do określonej roli mając na uwadze jego charakter, temperament i rozpoznane cechy osobowościowe ze wskazaniem na jego mocne strony; |
Wspólne wykonywanie czynności i zadań związanych z zaplanowaną inscenizacją |
- potrafią pracować w niewielkich grupach, wykonując proste akcesoria i stroje z pomocą lub bez pomocy nauczyciela lub przy współudziale chętnych rodziców; |
Tworzenie umów i zasad przez same dzieci w celu przestrzegania ich podczas pracy |
- respektują ustalone umowy w praktycznych działaniach |
Organizowanie warsztatu pracy i planowanie etapów wykonywania zadań, związanych z działalnością twórczą |