Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Zadania edukacyjne i przewidywane osiągnięcia dzieci

Bożena Brożek, mgr Danuta Gozdecka

Sfera doświadczeń związanych ze świadomością

Sytuacje i zadania edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia i umiejętności dziecka

Rozpoznawanie i określanie cech temperamentu dziecka:
- reakcje emocjonalne pozytywne i negatywne, obserwowane podczas zabaw i zajęć

- potrafią określić własną skuteczność w wykonywaniu zadań, swoje mocne i słabe strony;
- znają granice swoich możliwości i uzdolnień;

Uzewnętrznianie emocji postrzeganych przez dzieci jako uczucia przyjemne lub nieprzyjemne

- dążą do kontrolowania swoich emocji i próbują nad nimi panować;

Uświadomienie sobie swoich cech osobowościowych, zainteresowań i ewentualnych uzdolnień

- potrafią rozpoznać swoje zdolności artystyczne i wiedzą, w jakiej roli będą czuć się najlepiej;
- bez zahamowań mówią o swoich potrzebach, oczekiwaniach;

Sukcesywne poznawanie swojego wyglądu zewnętrznego i obserwowanie zmian w swoim autoportrecie

- potrafią opisać własny wygląd i zaakceptować go do końca;
- są świadome zmian zachodzących w swoim wyglądzie zewnętrznym i poszerzania indywidualnych zainteresowań;

Rozwijanie samoświadomości dziecka na temat rozpoznawania i określania swoich zachowań:
- radość i smutek
- złość i akceptacja
- dobre samopoczucie i złe samopoczucie

- są tolerancyjni wobec wszystkich dzieci, a specyficzne cechy wyglądu traktują jak wyzwanie do spełnienia się w określonej roli;
- potrafią zrozumieć i uświadomić sobie, że w każdym z nich tkwi dobro i zło, a złe emocje takie jak: agresja, złość, egoizm, zazdrość wyzwalają w sobie sami;
- potrafią stworzyć miłą atmosferę wokół siebie
- wiedzą, że mają prawo do własnego zdania

Uświadomienie sobie własnych marzeń, pragnień i dążeń w trakcie różnorodnych zabaw, zajęć dowolnych i wnikliwej obserwacji siebie i otoczenia

- potrafią odkryć w zabawie przyjemności i radości i czerpać ze zdobywanych doświadczeń inspiracje do przyszłych zabaw twórczych;
- uczą się dokonywać wyborów podczas dyskusji i stosować rozwiązania w różnych działaniach;
- w naturalny sposób poznają świat wszystkimi zmysłami.

Dostrzeganie różnic i "inności" ludzi w społeczności bliższej i dalszej:
- niewidzący
- niesłyszący
- niesprawni ruchowo

- rozumieją konieczność szanowania innych rówieśników o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub z deficytami rozwojowymi, potrafią razem współdziałać i okazywać im pomoc;

Uwzględnienie w planowanych działaniach realnych umiejętności dziecka dostosowanych do jego ograniczonych możliwości intelektualnych lub innych, np. ruchowych.

- same potrafią obsadzić się w danej roli i wykorzystać swoje najlepsze atuty.

Sfera kontaktów społecznych z grupą rówieśniczą

Sytuacje i zadania edukacyjne

Przewidywane osiągnięcia i umiejętności dzieci

Rozpoznawanie swoich uzdolnień, zainteresowań, temperamentu i cech osobowościowych w swojej grupie rówieśniczej

- potrafią dopasować wybrane dziecko do określonej roli mając na uwadze jego charakter, temperament i rozpoznane cechy osobowościowe ze wskazaniem na jego mocne strony;

Wspólne wykonywanie czynności i zadań związanych z zaplanowaną inscenizacją

- potrafią pracować w niewielkich grupach, wykonując proste akcesoria i stroje z pomocą lub bez pomocy nauczyciela lub przy współudziale chętnych rodziców;

Tworzenie umów i zasad przez same dzieci w celu przestrzegania ich podczas pracy

- respektują ustalone umowy w praktycznych działaniach
- mają poczucie spójności grupy;

Organizowanie warsztatu pracy i planowanie etapów wykonywania zadań, związanych z działalnością twórczą