Program współpracy najstarszej grupy przedszkolnej ze szkołą podstawową
Wprowadzenie
Sześciolatek uczęszczający do przedszkola, w toku różnorodnych zabaw i sytuacji edukacyjnych zdobywa nowe wiadomości i umiejętności, które umożliwiają mu podjecie edukacji w szkole podstawowej. Rozpoczęcie nauki szkolnej jest dla dziecka niezapomnianym przeżyciem i ważnym momentem w jego życiu. Oczekuje ono na ten moment z wielką radością, której towarzyszy jednak pewien niepokój. Na obraz szkoły w oczach dziecka mają wpływ wcześniejsze informacje przekazane przez dorosłych, starsze rodzeństwo i kolegów z podwórka. Od charakteru tych wiadomości zależy, czy dziecko z radością oczekuje pierwszego dzwonka, czy też odczuwa przed nim lęk. Sześciolatek chciałby wiedzieć: jak wyglądać będzie jego szkoła, klasa, jaka będzie jego pani, co czeka go w nowej szkole? Wcześniejsze uzyskanie odpowiedzi na te pytania może zaspokoić ciekawość dziecka, pomóc zniwelować stres przed czymś nowym i nieznanym, a nawet wzmocnić pozytywną motywację do nauki przyszłego pierwszaka.
Dlatego do obowiązków przedszkola należy stopniowe przygotowanie dziecka do pójścia do szkoły nie tylko pod względem umysłowym, ale i społecznym. Ważnym zadaniem przedszkola jest budzenie w dzieciach pozytywnego stosunku do szkoły.
Dziecko może rozpocząć naukę szkolną po osiągnięciu dojrzałości szkolnej.
Jest to taki stopień "rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który je czyni wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie I szkoły podstawowej" (wg S. Szumana). Tak, więc nie tylko znajomość liter, umiejętność pisania i liczenia jest podstawowym warunkiem dobrego startu w szkole. Ważne jest również kształtowanie osobowości, a więc nauczenie dziecka porządku, dbania o własne rzeczy, obowiązkowości, odpowiedzialności, życzliwości i szacunku dla otoczenia, wzbudzenie ambicji, zachęcanie do wytrwałości i odwagi w pokonywaniu trudności. Tak przygotowane dziecko na pewno nie będzie miało problemu z przekroczeniem progu szkoły.
Główne cele współpracy ze szkołą
- Zapoznanie dzieci w wieku przedszkolnym z warunkami szkolnymi i systemem organizacyjnym obowiązującym w szkole.
- Budzenie w dzieciach pozytywnego stosunku do szkoły i niwelowanie lęku, obaw.
- Umożliwienie aktywnego udziału w zajęciach szkolnych i przedszkolnych, zarówno dzieciom przedszkolnym, jak i szkolnym.
- Ułatwienie wejścia w trudną rolę ucznia.
- Umożliwienie zdobywania nowych doświadczeń.
- Poznanie sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
- Przygotowanie dzieci do osiągania jak najlepszych wyników i unikania niepowodzeń.
- Stworzenie możliwości poznania przez dzieci przedszkolne nowych i starszych kolegów oraz możliwości integracji tych dzieci.
- Stwarzanie możliwości wzajemnego poznawania dzieci i przyszłej wychowawczyni.
- Dostarczanie dzieciom szkolnym radości z pełnienia roli opiekuna dzieci młodszych, ukazanie wzorów ucznia.
- Doskonalenie własnego warsztatu pracy przez współpracujące nauczycielki.
Formy i metody służące realizacji zamierzonych celów
- poznanie drogi do szkoły
- poznanie różnych pomieszczeń znajdujących się w szkole (np. szatnia, biblioteka, sala komputerowa, sala przyrodnicza, pokój dyrektora, pokój nauczycielski, gabinet pielęgniarki)
- zabawy i gry w ogrodzie przedszkolnym
- zabawy i gry w przedszkolu i szkole
- zajęcia organizowane przez nauczycielki
- obejrzenie lekcji w klasie pierwszej
- wspólne wróżby andrzejkowe
- przedstawienia (np. jasełka)
- rywalizacja podczas olimpiady sportowej
- spacery
Plan współpracy na rok szkolny 2006/2007
wrzesień
Wycieczka do szkoły i spotkanie z panią dyrektor, poznanie wyglądu i pomieszczeń szkolnych.
październik
Wzajemne poznanie się dzieci ze szkolnej i przedszkolnej zerówki podczas odwiedzin w klasie 0 w szkole. Wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
listopad
Udział w Szkolnej Olimpiadzie Sportowej dla klas 0-III.
Andrzejkowe spotkanie zorganizowane przez dzieci z przedszkola.
grudzień
Jasełka w wykonaniu dzieci z przedszkola.
styczeń
Kolędujemy - wspólne śpiewanie kolęd.
marzec
Spotkanie z panią pielęgniarką w jej szkolnym gabinecie.
Wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
kwiecień


