Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Program współpracy najstarszej grupy przedszkolnej ze szkołą podstawową

mgr Małgorzata Kurasz

Wprowadzenie

Sześciolatek uczęszczający do przedszkola, w toku różnorodnych zabaw i sytuacji edukacyjnych zdobywa nowe wiadomości i umiejętności, które umożliwiają mu podjecie edukacji w szkole podstawowej. Rozpoczęcie nauki szkolnej jest dla dziecka niezapomnianym przeżyciem i ważnym momentem w jego życiu. Oczekuje ono na ten moment z wielką radością, której towarzyszy jednak pewien niepokój. Na obraz szkoły w oczach dziecka mają wpływ wcześniejsze informacje przekazane przez dorosłych, starsze rodzeństwo i kolegów z podwórka. Od charakteru tych wiadomości zależy, czy dziecko z radością oczekuje pierwszego dzwonka, czy też odczuwa przed nim lęk. Sześciolatek chciałby wiedzieć: jak wyglądać będzie jego szkoła, klasa, jaka będzie jego pani, co czeka go w nowej szkole? Wcześniejsze uzyskanie odpowiedzi na te pytania może zaspokoić ciekawość dziecka, pomóc zniwelować stres przed czymś nowym i nieznanym, a nawet wzmocnić pozytywną motywację do nauki przyszłego pierwszaka.

Dlatego do obowiązków przedszkola należy stopniowe przygotowanie dziecka do pójścia do szkoły nie tylko pod względem umysłowym, ale i społecznym. Ważnym zadaniem przedszkola jest budzenie w dzieciach pozytywnego stosunku do szkoły.

Dziecko może rozpocząć naukę szkolną po osiągnięciu dojrzałości szkolnej.

Jest to taki stopień "rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który je czyni wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie I szkoły podstawowej" (wg S. Szumana). Tak, więc nie tylko znajomość liter, umiejętność pisania i liczenia jest podstawowym warunkiem dobrego startu w szkole. Ważne jest również kształtowanie osobowości, a więc nauczenie dziecka porządku, dbania o własne rzeczy, obowiązkowości, odpowiedzialności, życzliwości i szacunku dla otoczenia, wzbudzenie ambicji, zachęcanie do wytrwałości i odwagi w pokonywaniu trudności. Tak przygotowane dziecko na pewno nie będzie miało problemu z przekroczeniem progu szkoły.

Główne cele współpracy ze szkołą

  • Zapoznanie dzieci w wieku przedszkolnym z warunkami szkolnymi i systemem organizacyjnym obowiązującym w szkole.
  • Budzenie w dzieciach pozytywnego stosunku do szkoły i niwelowanie lęku, obaw.
  • Umożliwienie aktywnego udziału w zajęciach szkolnych i przedszkolnych, zarówno dzieciom przedszkolnym, jak i szkolnym.
  • Ułatwienie wejścia w trudną rolę ucznia.
  • Umożliwienie zdobywania nowych doświadczeń.
  • Poznanie sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
  • Przygotowanie dzieci do osiągania jak najlepszych wyników i unikania niepowodzeń.
  • Stworzenie możliwości poznania przez dzieci przedszkolne nowych i starszych kolegów oraz możliwości integracji tych dzieci.
  • Stwarzanie możliwości wzajemnego poznawania dzieci i przyszłej wychowawczyni.
  • Dostarczanie dzieciom szkolnym radości z pełnienia roli opiekuna dzieci młodszych, ukazanie wzorów ucznia.
  • Doskonalenie własnego warsztatu pracy przez współpracujące nauczycielki.

Formy i metody służące realizacji zamierzonych celów

  • poznanie drogi do szkoły
  • poznanie różnych pomieszczeń znajdujących się w szkole (np. szatnia, biblioteka, sala komputerowa, sala przyrodnicza, pokój dyrektora, pokój nauczycielski, gabinet pielęgniarki)
  • zabawy i gry w ogrodzie przedszkolnym
  • zabawy i gry w przedszkolu i szkole
  • zajęcia organizowane przez nauczycielki
  • obejrzenie lekcji w klasie pierwszej
  • wspólne wróżby andrzejkowe
  • przedstawienia (np. jasełka)
  • rywalizacja podczas olimpiady sportowej
  • spacery

Plan współpracy na rok szkolny 2006/2007

wrzesień
Wycieczka do szkoły i spotkanie z panią dyrektor, poznanie wyglądu i pomieszczeń szkolnych.

październik
Wzajemne poznanie się dzieci ze szkolnej i przedszkolnej zerówki podczas odwiedzin w klasie 0 w szkole. Wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym.

listopad
Udział w Szkolnej Olimpiadzie Sportowej dla klas 0-III.
Andrzejkowe spotkanie zorganizowane przez dzieci z przedszkola.

grudzień
Jasełka w wykonaniu dzieci z przedszkola.

styczeń
Kolędujemy - wspólne śpiewanie kolęd.

marzec
Spotkanie z panią pielęgniarką w jej szkolnym gabinecie.
Wspólne zabawy w ogrodzie przedszkolnym.

kwiecień