Pozostałe informacje
Wymagania programowe
Zajęcia organizowane będą w oparciu o "Roczny rozkład materiału", opracowany przez zespół nauczycieli pracujących w przedszkolu, na postawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz w oparciu o program wychowania przedszkolnego "Moje przedszkole" dopuszczony przez MEN do realizacji (nr dopuszczenia: DKW -4013- 3/01).
W ramach tego programu będą realizowane następujące rodzaje zajęć:
- zajęcia z mowy i myślenia,
- zajęcia z pojęć matematycznych,
- zajęcia umuzykalniające,
- ćwiczenia gimnastyczne,
- zajęcia plastyczno-konstrukcyjne.
Spodziewane efekty:
- dziecko umie właściwie współżyć w grupie,
- dziecko jest aktywne i samodzielne,
- nazywa, wyraża i radzi sobie ze swoimi uczuciami,
- zna prawa i obowiązki,
- potrafi opanować swoje uczucia i emocje,
- jest wrażliwe na potrzeby i uczucia innych.
Obudowa dydaktyczna
Podstawowym celem programu jest stworzenie dzieciom warunków rozwoju i wychowania, celem lepszego przygotowania ich do rozpoczęcia nauki w szkole oraz wykrywania przyczyn dysharmonii rozwojowych w tym również uwarunkowań środowiskowych. Cele te zostaną osiągnięte poprzez:
- dobrą organizację i warunki w jakich przebiega proces edukacyjny,
- dostosowanie zadań do potrzeb i możliwości indywidualnych dzieci,
- tworzenie dziecku warunków umożliwiających indywidualne tempo rozwoju,
- serdeczną, przyjacielską atmosferę między nauczycielem a dzieckiem oraz między dziećmi,
- tworzenie sytuacji umożliwiających poznawanie samego siebie,
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do świata,
- stosowanie atrakcyjnych form i metod opartych na:
- obserwacji i pokazie,
- przekazie słownym,
- samodzielnym doświadczeniu dziecka,
- spontanicznej, swobodnej aktywności własnej dziecka,
- rozwiązywaniu zadań według własnego pomysłu,
- grach dydaktycznych,
- zajęciach dramowych,
- wykorzystywanie w pracy z dziećmi programów opracowanych przez nauczycieli z przedszkola,
- wykorzystywanie w pracy z dziećmi programów z przedszkolnego zestawu programów,
- wykorzystanie scenariuszy zgromadzonych w "Banku scenariuszy",
- wykorzystanie środków dydaktycznych: plansz, tablic, gier dydaktycznych i innych pomocy dydaktycznych.
Warunki wdrożenia programu
W okresie dzieciństwa dzieci uczą się pełnić różne role. Wychodząc naprzeciw różnorodnym potrzebom dzieci, tak zagospodarowaliśmy salę, by dzieci mogły rozwijać swoje zainteresowania. Sala wyposażona jest w gry, układanki, zabawki, klocki. Wydzielone są kąciki do zabaw: plastyczny, konstrukcyjny, czytelniczy, domowy. Są w nich minikomplety wypoczynkowe, przybory do rysowania, różnego rodzaju materiały konstrukcyjne, komputer, książki. Wszystko to jest dostępne dziecku - przypomina dom. W przedszkolu wydzielone są też sale do zajęć, z których korzystają wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola:
- sala gimnastyczna - ma drabinki przyścienne, jest dobrze wyposażona w przyrządy i przybory - tu odbywają się ćwiczenia gimnastyczne i zajęcia ruchowe;
- "suchy basen" - w centrum tej sali znajduje się obity miękkimi materacami pojemnik, wypełniony setkami kolorowych piłeczek;


