Czerwiec
Obszary edukacyjne - treści programowe:
Myślę, mówię, czytam, przygotowuję się do pisania
- Swobodne wypowiedzi na temat treści utworu słuchanego.
- Recytowanie krótkich wierszy (indywidualne, zbiorowe, z podziałem na role).
- Zwracanie uwagi na zagospodarowanie przestrzenne prac plastycznych.
- Rozwiązywanie zagadek, próby samodzielnego ich układania.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
- Dostrzeganie przez dzieci relacji typu "Ja i przestrzeń" oraz "Ja i inna osoba".
- Stwarzanie okazji do dostrzegania rytmicznej organizacji czasu (dostrzeganie rytmu i stałych następstw: dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia).
- Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 6.
Ja i społeczeństwo
- Słuchanie wierszy, opowiadań na temat życia dzieci w innych krajach.
- Zwrócenie uwagi na różnice w kolorze skóry.
- Porównywanie warunków życia i sposobu ubierania się dzieci na różnych kontynentach (np. Eskimosi, Afrykanie).
- Wskazanie granic państwa na mapie oraz gór, morza, jezior.
Ja i sztuka
- Gromadzenie doświadczeń poprzez wykonywanie prac z zastosowaniem różnorodnych technik plastycznych.
- Wyrażanie muzyki ruchem poprzez zabawy z zastosowaniem elementów tańca (nauka prostych układów tanecznych), zabawy ze śpiewem.
- Tworzenie do piosenek akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych.
Ja i przyroda
- Rozróżnianie często spotykanych roślin łąkowych.
- Bezpośrednia obserwacja zwierząt i roślin żyjących na łące.
- Określanie cech charakterystycznych dla lata.
Literatura metodyczna:
- Bogdanowicz Z., "Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli"
- Kruk H., "Wybór literatury do zajęć i zabaw w przedszkolu"
- Wlaźnik K., "Wychowanie fizyczne w przedszkolu"
| Krąg tematyczny | Tematy dnia i sposoby realizacji |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dziecko |
Narzędzia monitoringu |
Uwagi |
Dzieci całego świata |
1. "Braciszkowie z całego świata" - rozmowa w oparciu o wiersz W. Grodzieńskiej |
- zna warunki życia dzieci na różnych kontynentach, ich wygląd, sposób ubierania się |
rozmowa |
|
2. "O murzyńskiej córeczce" - swobodne wypowiedzi na podstawie opowiadania K. Różyckiej-Parnowskiej |
- dostrzega różnice w życiu dzieci afrykańskich i polskich |
rozmowa |
||
3. "Czarni przyjaciele" - ćwiczenia słownikowo-gramatyczne w oparciu o wiersz R. Pisarskiego |
- rozumie, że wszystkie dzieci, bez względu na kolor skóry i miejsce zamieszkania mają prawo do godnego życia |
rozmowa |
||
4. "Dzieci całego świata" - ćwiczenia w przeliczaniu w zakresie 6 w oparciu o zabawę dydaktyczną |
- przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi |
karty pracy |
||
5. "Bambo" - ilustrowanie wiersza techniką kolażu |
- potrafi zagospodarować przestrzeń, łącząc różne materiały w pracy plastycznej |
prace dzieci |
||
6. "Dzieci świata" - malowanie farbami plakatowymi |
- umie przedstawić sylwetkę dziecka za pomocą plamy barwnej, dba o estetykę pracy |
prace dzieci |
||
7. "Święto dzieci" - zabawy ruchowe przy piosence |
- reaguje ruchem na muzykę |
obserwacja |
||
8. "Dziecięce tańce różnych narodów" - zabawy taneczne przy muzyce |
- określa nastrój piosenki |
obserwacja |
||
9 "Omiń przeszkodę" - zabawy ruchowe w terenie (plac zabaw lub las): |


