Maj
Obszary edukacyjne - treści programowe:
Myślę, mówię, czytam, przygotowuję się do pisania
- Rozwijanie dbałości o estetykę wykonywanych prac plastycznych.
- Zachęcanie do ujawniania własnych pragnień w formie wypowiedzi słownej.
- Bogacenie słownictwa poprzez wyjaśnienie nowo poznanych słów.
- Stwarzanie okazji do swobodnych rozmów.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
- Określenie objętości przedmiotów (mierzenie wspólna miarką).
- Nazywanie i porównywanie oglądanych przedmiotów.
- Klasyfikowanie zbiorów według malejącej i wzrastającej liczby ich elementów.
- Mierzenie długości, szerokości i wysokości wybranych przedmiotów w dowolny sposób (dłonią, krokami, sznurkiem).
Ja i przyroda
- Rozpoznawanie i nazywanie często spotykanych gatunków drzew owocowych.
- Używanie i rozumienie określenia "sad".
- Posługuje się nazwami drzew owocowych.
Moja rodzina
- Prezentowanie własnych umiejętności (wiersze, piosenki, inscenizacje).
- Uwzględnienie w programie uroczystości indywidualnych predyspozycji dzieci z jednoczesnym uwzględnieniem zasad życia społecznego.
- Inicjowanie rozmów na temat pracy zawodowej rodziców.
- Określanie czynności wykonywanych przez rodziców.
Literatura metodyczna:
- Bogdanowicz Z., "Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli"
- Wlaźnik K., "Wychowanie fizyczne w przedszkolu"
- Smoczyńska-Nachtman U., "Kalendarz muzyczny w przedszkolu"
Krąg tematyczny |
Tematy dnia i sposoby realizacji |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dziecko |
Narzędzia monitoringu |
Uwagi |
Dzień Strażaka |
1. "Spotkanie ze strażakiem" - wycieczka do straży pożarnej |
- poznaje ubiór i sprzęt strażaka |
obserwacja |
|
2. "Jak Wojtek został strażakiem" - swobodne wypowiedzi na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego i historyjki obrazkowej |
- próbuje oceniać postępowanie Wojtka |
obserwacja |
||
3. "Pali się " - ćwiczenia ortofoniczne na podstawie utworu J. Brzechwy |
- prawidłowo wymawia głoski i grupy zgłoskowe |
rozmowa |
||
4. "Pompa strażacka" - zabawa dydaktyczna |
- dostrzega różnice i podobieństwa w obserwowanych przedmiotach |
karty pracy |
||
5. "Pożar" - malowanie farbą plakatową |
- dba o estetykę i kompozycję prac plastycznych |
prace dzieci |
||
6. "Wóz strażacki" - naklejanie papierowych elementów geometrycznych |
- dziecko odtwarza wygląd samochodu |
prace dzieci |
||
7. "Kto może być strażakiem" - tworzenie akompaniamentu perkusyjnego do piosenki |
- rozpoznaje instrumenty perkusyjne |
obserwacja |
||
8. "Czyj to głos" - zagadki muzyczne |


