Kwiecień
Obszary edukacyjne - treści programowe:
Myślę, mówię, czytam, przygotowuję się do pisania
- Doskonalenie wymowy dziecka poprzez rozpoznawanie i porównywanie różnych odgłosów, naśladowanie w formie zabawowej dźwięków.
- Swobodne wypowiedzi na temat treści utworu.
- Słuchanie utworów literackich, nauka wierszy na pamięć.
- Prawidłowe budowanie zdań i posługiwanie się nimi w mowie.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
- Równoważenie masy przedmiotów za pomocą wagi szalkowej.
- Prawidłowe posługiwanie się liczebnikami w zakresie 6, określanie i porównywanie liczebności zbiorów w zakresie 6.
- Klasyfikowanie przedmiotów wg określonej cechy.
Konstruuję swój system wartości
- Ocenianie postępowania swojego i innych z wyeksponowaniem pozytywnych cech charakteru (stosunek do przyrody i otaczającego środowiska).
- Wskazywanie konsekwencji zachowań społecznych.
- Aktywny udział w tworzeniu piękna (dbałość o swoje otoczenie).
Ja i przyroda
- Prowadzenie okresowej hodowli roślin w kąciku przyrody.
- Porównywanie wyglądu zwierząt dorosłych i ich potomstwa.
- Edukacja ekologiczna: zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwa zagrażające środowisku ze strony człowieka, rozwijanie właściwego stosunku do świata przyrody, poznanie możliwości walki z zanieczyszczeniem środowiska.
Moje najbliższe otoczenie
- Gromadzenie i oglądanie ilustracji związanych z określonym zawodem.
- Poznawanie i omawianie czynności, jakimi zajmują się pracownicy różnych zawodów; podkreślanie znaczenia ich pracy dla najbliższego środowiska.
Literatura metodyczna:
- Kruk H., "Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu"
- Smoczyńska-Nachtman U., "Kalendarz muzyczny w przedszkolu"
- Wlaźnik K., "Wychowanie fizyczne w przedszkolu"
Krąg tematyczny | Tematy dnia i sposoby realizacji |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dziecko |
Narzędzia monitoringu |
Uwagi |
Zielony ogródek w naszej sali |
1. "Wiosenne prace na działce" - wycieczka do pobliskich ogródków działkowych połączona z obserwacją |
- wie, jakie prace wykonuje się wiosną w ogrodzie i jakich narzędzi się używa (grabie, łopata, motyka) |
rozmowa |
|
2. "W naszym ogródeczku" - ćwiczenia słownikowe na podstawie wiersza H. Zdzitowieckiej |
- zna nazwy niektórych warzyw i kwiatów |
rozmowa |
||
3. "Zielony ogródek w naszej sali" - sianie nasion sałaty, rzodkiewki, aksamitek, założenie hodowli szczypiorku |
- zna kolejne czynności przy zakładaniu ogródka: spulchnianie ziemi, zrobienie rowków, wsypanie nasion, podlanie |
rozmowa |
||
4. "Nasiona" - wyróżnianie podzbiorów w zbiorze w oparciu o zabawę dydaktyczną |
- próbuje dodawać przez przeliczanie w zakresie 5 |
rozmowa |
||
5. "Kwiecień plecień" - malowanie farbą plakatową inspirowane utworem muzycznym |
- wyraża w formie plastycznej swoje uczucia podczas słuchania muzyki |
prace dzieci |
||
6. "Pani Wiosna" - dekorowanie sylwety różnokolorowymi materiałami |
- potrafi współdziałać w grupie |
prace dzieci |
||
7. "Kwiecień - marca brat" - improwizacje muzyczno-ruchowe do piosenki |
- ruchem wyraża rytm piosenki |