Marzec
Obszary edukacyjne - treści programowe:
Myślę, mówię, czytam, przygotowuję się do pisania
- Dowolne wypowiadanie się na temat poznawanego otoczenia społecznego.
- Organizowanie różnorodnych zabaw rozwijających wrażliwość słuchową i naprzemienne głębokie wdechy i wydechy.
- Wzbogacanie wypowiedzi poprzez posługiwanie się przyimkami i spójnikami.
- Doskonalenie percepcji wzrokowej, zapamiętywanie układów dowolnych elementów.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
- Ustalanie równoliczności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary.
- Ustalanie równoliczności zbiorów poprzez przeliczanie.
- Liczenie przedmiotów bez ograniczania zakresu liczenia w toku zabaw.
- Przekładanie dostrzeżonych regularności z jednej sytuacji na drugą.
- Prawidłowe posługiwanie się liczebnikami głównymi.
- Kształtowanie aspektu porządkowego liczby.
Ja i przyroda
- Określanie warunków do prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin.
- Obserwacja zmian atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia.
- Określanie zwiastunów wiosny (pojawienie się pierwszych kwiatów, kwitnienie leszczyny, wierzby, krokusów, przebiśniegów).
- Pielęgnowanie roślin w sali przedszkolnej. Poznawanie zmysłowe kwiatów (wąchanie, dotykanie, określanie kolorów).
- Prowadzenie hodowli roślin.
Moje najbliższe otoczenie
- Wykorzystanie elementów sztuki ludowej w pracach plastycznych dzieci i przy dekorowaniu sali (wycinanki, pisanki, pocztówki świąteczne).
- Aktywne uczestnictwo w poznawaniu tradycji i zwyczajów wiążących się z tradycją topienia Marzanny i świętami wielkanocnymi.
- Słuchanie nagrań zespołów ludowych.
Literatura metodyczna:
- Wlaźnik K., "Wychowanie fizyczne w przedszkolu"
- Kruk H., Wybór literatury
- Bogdanowicz Z., "Zabawy dydaktyczne"
| Krąg tematyczny | Tematy dnia i sposoby realizacji |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dziecko |
Narzędzia monitoringu |
Uwagi |
Kto się dla nas co dzień trudzi |
1. "Tyle kobiet dookoła" - ustalanie kolejności wydarzeń na podstawie historyjki obrazkowej |
- potrafi udzielać odpowiedzi na stawiane pytania |
rozmowa |
|
2. "Praca kobiet" - rozmowa kierowana w oparciu o ilustracje |
- potrafi wymienić zawody kobiet z najbliższego otoczenia |
rozmowa |
||
3. "Jak chłopcy tulipany pędzili" - swobodne wypowiedzi na podstawie opowiadania M. Kownackiej |
- wie, jak pielęgnować rośliny doniczkowe |
rozmowa |
||
4. "Kupujemy kwiaty" - ćwiczenia klasyfikacyjne |
- zadaje pytania i odpowiada na nie |
karty pracy |
||
5. "Tulipan" - składanka origami |
- dziecko składa papier wg wzoru i estetycznie wykonuje składankę |
prace dzieci |
||
6. "Kwiatek dla Pani" - rysowanie patykiem na płaszczyźnie pokrytej farbą klejową |
- ocenia wytwory działalności własnej i innych |


