Luty
Obszary edukacyjne - treści programowe:
Myślę, mówię, czytam, przygotowuję się do pisania
- Organizowanie różnorodnych zabaw indywidualnych i dla całej grupy, rozwijających wrażliwość słuchową (rozpoznawanie osób po głosie).
- Recytowanie krótkich wierszy (indywidualne i zbiorowe).
- Rozwijanie umiejętności prowadzenia mowy dialogowej (podejmowanie prób).
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
- Określanie pojemności naczyń "na oko", określanie objętości przedmiotów poprzez mierzenie wspólną miarką (przelewanie wody, przesypywanie piasku).
- Prawidłowe posługiwanie się liczebnikami w zakresie 5.
- Prawidłowe określanie położenia przedmiotów w przestrzeni względem dziecka, posługując się określeniami: na, pod, obok, na lewo, na prawo, blisko.
- Klasyfikowanie przedmiotów wg koloru, kształtu, wielkości.
Moje bezpieczeństwo i zdrowie
- Nabywanie umiejętności prawidłowego mycia rąk oraz rozumienie potrzeby mycia rąk po wyjściu z toalety i przed posiłkami.
- Zwrócenie uwagi na schludność wyglądu.
- Organizowanie zabaw i ćwiczeń ruchowych na powietrzu.
Moje przedszkole
- Zachęcanie do pomagania dorosłym w czynnościach porządkowych poprzez pełnienie dyżurów w sali, utrzymywanie porządku na półkach, pomaganie przy nakrywaniu do stołów.
- Szanowanie zabawek i sprzętów znajdujących się w sali.
Ja i sztuka
- Gromadzenie doświadczeń poprzez wykonywanie prac z zastosowaniem różnorodnych technik plastycznych.
- Zwrócenie uwagi na proste zjawiska i zmiany w krajobrazie oraz ich estetykę.
Literatura metodyczna:
- Smoczyńska-Nachtman U., "Kalendarz muzyczny w przedszkolu"
- Wlaźnik K., "Wychowanie fizyczne w przedszkolu"
- Bogdanowicz Z., "Zabawy dydaktyczne w przedszkolu"
Krąg tematyczny |
Tematy dnia i sposoby realizacji |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dziecko |
Narzędzia monitoringu |
Uwagi |
Zabawa karnawałowa |
1. "Zabawa karnawałowa" - rozmowa kierowana w oparciu o tekst Cz. Janczarskiego oraz ilustracje |
- wypowiada się pełnymi zdaniami |
rozmowa |
|
2. "Karnawał w naszym przedszkolu" - uroczystość przedszkolna |
- bierze udział w zabawie karnawałowej, konkursach |
obserwacja |
||
3. "Weźmy się za ręce" - swobodne wypowiedzi dzieci na temat zabawy karnawałowej na podstawie własnych przeżyć i wierszy E. Szelburg-Zarembiny |
- potrafi wypowiadać się pełnym zdaniem na temat własnych przeżyć oraz wiersza |
rozmowa |
||
4. "Gdzie więcej, gdzie mniej" - zabawa badawcza |
- określa "na oko" pojemność naczyń |
karty pracy |
||
5. "Maska karnawałowa" - ozdabianie masek różnymi technikami |
- łączy różne techniki przy wykonywaniu pracy plastycznej (wydzieranka, wycinanka, kredki, mazaki) |
prace dzieci |
||
6. "Dokończ obrazek" - rysowanie kredką świecową w oparciu o test Cate Franck |
- wyzwala swoją wyobraźnię twórczą i ekspresję słowną (w czasie omawiania prac) |
prace dzieci |
||
7. "Biały walczyk" - nauka tańca przy piosence |


