Styczeń
Obszary edukacyjne - treści programowe:
Myślę, mówię, czytam i przygotowuję się do pisania
- Nauka wierszy.
- Omawianie obrazków i ilustracji.
- Inspirowanie swobodnych wypowiedzi poprzez prezentowanie przez nauczyciela w zróżnicowanych formach rozmaitych tematów literackich.
- Inspirowanie do używania zwrotów i określeń charakteryzujących zjawiska.
- Usprawnianie mięśni dłoni w toku lepienia.
- Rozpoznawanie piosenek na podstawie granej melodii.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej w toku zabaw.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
- Zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy w celu dostrzeżenia poznanych regularności.
- Porównywanie schematu własnego ciała ze schematem innej osoby.
- Porównywanie i nazywanie wielkości przedmiotów w naturalnych sytuacjach.
- Określanie i porównywanie liczebności zbiorów.
Ja i przyroda
- Poznanie w czasie zabawy niektórych właściwości wody, lodu i śniegu.
- Poprawne nazywanie zjawisk atmosferycznych towarzyszących różnym porom roku; używanie określeń: śnieg, wiatr, mróz.
Ja i społeczeństwo
- Zapoznanie z nazwą stolicy.
- Zapoznanie z herbem stolicy Polski.
- Zapoznanie z legendami, wierszami i opowiadaniami dotyczącymi Warszawy.
- Gromadzenie pocztówek i ilustracji dotyczących stolicy.
Literatura metodyczna:
- Fiutowska T., "Po nitce do kłębka"
- Kruk H., "Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu"
- Smoczyńska-Nachtman U., "Kalendarz muzyczny w przedszkolu"
- Wlaźnik K., "Wychowanie fizyczne w przedszkolu"
| Krąg tematyczny | Tematy dnia i sposoby realizacji |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dziecko |
Narzędzia monitoringu |
Uwagi |
Nowy rok |
1. "Majka na siwym brzegu" - swobodne wypowiedzi na podstawie opowiadania M. Jaworczakowej |
- poznaje tradycję kolędowania |
rozmowa |
|
2. "Zimowa pogoda" - wypowiedzi dzieci w oparciu o własne doświadczenia i kalendarz pogody |
- wie, jaka pogoda jest zimą, potrafi podać jej charakterystyczne cechy |
rozmowa |
||
3. "Kalendarze" - ćwiczenia słownikowe na podstawie zbioru różnych kalendarzy i wiersza M. Terlikowskiej |
- zna różne rodzaje kalendarzy |
karty pracy |
||
4. "Cztery pory roku" - rozwiązywanie zagadek słownych i graficznych na podstawie rymowanek i ilustracji |
- rozpoznaje i wymienia 4 pory roku |
rozmowa |
||
5. "Maska karnawałowa" - praca z kolorowego kartonu i papieru |
- wie, jak należy posługiwać się nożyczkami |
prace dzieci |
||
6. "Przebierańcy" - malowanie farbami akwarelowymi i tuszem na brystolu |
- potrafi łączyć techniki w obrębie jednej pracy |
prace dzieci |
||
7. "Muzyka łagodzi obyczaje" - słuchanie muzyki z różnych stron świata |
- potrafi określić nastrój muzyki |
obserwacja |
||
8. "Tor przeszkód" - ćwiczenia gimnastyczne wg metody R. Labana: |
- sprawnie i szybko przebiera się w strój gimnastyczny |
obserwacja |


