Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Styczeń

Obszary edukacyjne - treści programowe:

Myślę, mówię, czytam i przygotowuję się do pisania

  1. Nauka wierszy.
  2. Omawianie obrazków i ilustracji.
  3. Inspirowanie swobodnych wypowiedzi poprzez prezentowanie przez nauczyciela w zróżnicowanych formach rozmaitych tematów literackich.
  4. Inspirowanie do używania zwrotów i określeń charakteryzujących zjawiska.
  5. Usprawnianie mięśni dłoni w toku lepienia.
  6. Rozpoznawanie piosenek na podstawie granej melodii.
  7. Rozwijanie orientacji przestrzennej w toku zabaw.

Moje pierwsze doświadczenia z matematyką

  1. Zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy w celu dostrzeżenia poznanych regularności.
  2. Porównywanie schematu własnego ciała ze schematem innej osoby.
  3. Porównywanie i nazywanie wielkości przedmiotów w naturalnych sytuacjach.
  4. Określanie i porównywanie liczebności zbiorów.

Ja i przyroda

  1. Poznanie w czasie zabawy niektórych właściwości wody, lodu i śniegu.
  2. Poprawne nazywanie zjawisk atmosferycznych towarzyszących różnym porom roku; używanie określeń: śnieg, wiatr, mróz.

Ja i społeczeństwo

  1. Zapoznanie z nazwą stolicy.
  2. Zapoznanie z herbem stolicy Polski.
  3. Zapoznanie z legendami, wierszami i opowiadaniami dotyczącymi Warszawy.
  4. Gromadzenie pocztówek i ilustracji dotyczących stolicy.

Literatura metodyczna:

  1. Fiutowska T., "Po nitce do kłębka"
  2. Kruk H., "Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu"
  3. Smoczyńska-Nachtman U., "Kalendarz muzyczny w przedszkolu"
  4. Wlaźnik K., "Wychowanie fizyczne w przedszkolu"
Krąg tematyczny

Tematy dnia i sposoby realizacji

Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dziecko

Narzędzia monitoringu

Uwagi

Nowy rok

1. "Majka na siwym brzegu" - swobodne wypowiedzi na podstawie opowiadania M. Jaworczakowej

- poznaje tradycję kolędowania
- wypowiada się na temat opowiadania
- próbuje prowadzić okresowo kalendarz pogody

rozmowa
obserwacja

 

2. "Zimowa pogoda" - wypowiedzi dzieci w oparciu o własne doświadczenia i kalendarz pogody

- wie, jaka pogoda jest zimą, potrafi podać jej charakterystyczne cechy
- umie zaznaczyć pogodę w kalendarzu pogody

rozmowa
obserwacja

3. "Kalendarze" - ćwiczenia słownikowe na podstawie zbioru różnych kalendarzy i wiersza M. Terlikowskiej

- zna różne rodzaje kalendarzy
- wie, do czego służy kalendarz
- potrafi odszukać dni powszednie i świąteczne
- tworzy zbiory 5-elementowe

karty pracy

4. "Cztery pory roku" - rozwiązywanie zagadek słownych i graficznych na podstawie rymowanek i ilustracji

- rozpoznaje i wymienia 4 pory roku
- wie, czym charakteryzuje się każda pora roku
- umie zgłaszać się do wypowiedzi przez podniesienie palca

rozmowa
obserwacja

5. "Maska karnawałowa" - praca z kolorowego kartonu i papieru

- wie, jak należy posługiwać się nożyczkami
- estetycznie ozdabia maskę

prace dzieci

6. "Przebierańcy" - malowanie farbami akwarelowymi i tuszem na brystolu

- potrafi łączyć techniki w obrębie jednej pracy

prace dzieci

7. "Muzyka łagodzi obyczaje" - słuchanie muzyki z różnych stron świata

- potrafi określić nastrój muzyki
- reaguje ruchem na muzykę
- rozpoznaje melodie znanych piosenek

obserwacja

8. "Tor przeszkód" - ćwiczenia gimnastyczne wg metody R. Labana:
- ćwiczenia poranne - z. XVII, s. 150
- "Rzucanka" - zabawa z elementami rzutu
- "Omiń zaspę" - zabawa z elementami równowagi

- sprawnie i szybko przebiera się w strój gimnastyczny
- umie pokonywać tor przeszkód
- potrafi prawidłowo wykonywać skręty tułowia za lewą i prawą ręką
- próbuje rzucać i łapać piłkę
- potrafi chodzić omijając przeszkody

obserwacja