Grudzień
Obszary edukacyjne - treści programowe:
Myślę, mówię, czytam i przygotowuję się do pisania
- Bogacenie słownictwa dzieci poprzez wyjaśnianie znaczenia nowo poznanych słów.
- Stwarzanie okazji do swobodnych wypowiedzi - mówienie o przeżyciach i wydarzeniach, wypowiadanie się na tematy dowolne.
- Omawianie historyjek obrazkowych, ilustracji.
- Zwracanie uwagi na prawidłowe formułowanie wypowiedzi.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
- Klasyfikowanie zbiorów wg malejącej lub wzrastającej liczby ich elementów.
- Przeliczanie elementów zbiorów w zakresie 4 poprzez łączenie ich w pary.
Ja i przyroda
- Poznanie w toku zabaw badawczych fizycznych właściwości niektórych minerałów: węgiel, sól.
- Zwracanie uwagi na właściwe ubieranie się w zależności od pogody.
Moje najbliższe otoczenie
- Zwrócenie uwagi na zachowanie się w miejscach publicznych.
- Aktywne uczestnictwo w poznawaniu tradycji i zwyczajów wiążących się ze świętami Bożego Narodzenia.
- Słuchanie nagrań zespołów ludowych.
- Organizowanie spotkań z twórcami ludowymi - Muzeum Wsi Podlaskiej.
Literatura metodyczna:
- Kruk H., "Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu"
- Smoczyńska-Nachtman U., "Kalendarz muzyczny w przedszkolu"
- Stec J., "Zagadki dla najmłodszych"
- Wlaźnik K., "Wychowanie fizyczne w przedszkolu"
Krąg tematyczny |
Tematy dnia i sposoby realizacji |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dziecko |
Narzędzia monitoringu |
Uwagi |
Wykorzystanie węgla |
1. "O rozgniewanym węgielku" - rozmowa w oparciu o opowiadanie O. Sekory i ilustracje |
- zna znaczenie węgla w życiu człowieka |
rozmowa |
|
2. "W kopalni" - swobodne wypowiedzi dzieci na podstawie cyklu obrazków |
- wie, na czym polega praca górnika |
rozmowa |
||
3. "Węgiel i sól - bogactwa naszego kraju" - zabawa badawcza |
- wie, że sól rozpuszcza się w wodzie |
rozmowa, obserwacja |
||
4. "Wagoniki z węglem" - ćwiczenia liczbowe w oparciu o opowiastkę matematyczną |
- umie przeliczać w zakresie 4 |
karta pracy |
||
5. "W kopalni" - rysowanie węglem |
- potrafi rysować węglem po białej kartce |
prace dzieci |
||
6. Solne rzeźby - rzeźba pełna z masy solnej |
- wykonuje solne rzeźby |