Listopad
Obszary edukacyjne - treści programowe:
Myślę, mówię, czytam i przygotowuję się do pisania
- Indywidualne wypowiedzi na temat ulubionych bohaterów.
- Rozwiązywanie zagadek, próby samodzielnego ich układania.
- Poznawanie pozawerbalnego sposobu komunikowania się między ludźmi (mimika, gest, postawa ciała).
- Prawidłowe budowanie zdań i posługiwanie się nimi w mowie.
- Inscenizowanie utworów literackich z udziałem dzieci.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
- Klasyfikowanie zbiorów wg malejącej lub wzrastającej liczby ich elementów.
- Nazywanie i wskazywanie kierunków w przestrzeni.
- Układanie w toku zabaw konstrukcyjnych dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
Ja i przyroda
- Wyjaśnienie zjawiska krążenia wody w przyrodzie.
- Zapoznanie ze zmianami w wyglądzie i zachowaniu zwierząt w zależności od pory roku.
Ja i sztuka
- Zapoznanie z pracą: aktora, reżysera, scenografa.
- Dowolne i zorganizowane zabawy w teatr.
- Wyrażanie własnych obserwacji w formie plastycznej.
- Udostępnianie materiałów i przyborów do prezentowania własnej twórczości.
- Rozpoznawanie oraz określanie charakteru muzyki.
- Dowolne interpretowanie muzyki ruchem.
- Nauka kroku krakowiaka.
Literatura metodyczna:
- Kruk H., "Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu"
- RR W. Sherborne - materiały metodyczne
- Smoczyńska-Nachtman U., "Kalendarz muzyczny w przedszkolu"
- Wlaźnik K., "Wychowanie fizyczne w przedszkolu"
Krąg tematyczny |
Tematy dnia i sposoby realizacji |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dziecko |
Narzędzia monitoringu |
Uwagi |
W królestwie Króla Maciusia I |
1. Król Maciuś raduje się z nami w przedszkolu - zabawa słowna z całą grupą, połączona z praktycznym działaniem |
- potrafi wyzwolić spontaniczną radość poprzez zabawę |
obserwacja rozmowa |
|
2. Jak Maciuś został królem - przedstawienie kukiełkowe |
- nazywa uczucia i wczuwa się w stan innych osób |
obserwacja |
||
3. Manifest Króla Maciusia I - inscenizacja |
- poznaje swoje prawa |
karty pracy |
||
4. Skarbiec Króla Maciusia - zabawa dramowa |
- posługuje się liczebnikami głównymi |
obserwacja recytacja dziecka |
||
5. Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne metodą RR W. Sherborne: |
- próbuje zaprezentować własne ćwiczenia |
praca dzieci |
||
6. Paluszkowy teatrzyk - wykonanie kukiełek |
- umie wycinać |
obserwacja |
||
6. Twarz Króla Maciusia - ozdabianie balonu |
- umie nadmuchać balon |
obserwacja |
||
7. Warszawska poleczka - nauka piosenki |
- jest pogodne i radosne |
obserwacja |
||
8. "Na balu u króla" - zabawy taneczne - nauka podstawowego kroku polki |
- ruchem przedstawia fragment zwrotki (klaszcze, gra rytm na instrumentach muzycznych) |
obserwacja |
||
Praca na poczcie |
1. "Wysyłamy listy" - wycieczka na pocztę w powiązaniu z rozmową z pracownikami poczty |
- wie, gdzie w mieście znajduje się poczta |
obserwacja |
|
2. "Droga listu" - ćwiczenia w mówieniu na podstawie historyjki obrazkowej |


