Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Listopad

Obszary edukacyjne - treści programowe:

Myślę, mówię, czytam i przygotowuję się do pisania

  1. Indywidualne wypowiedzi na temat ulubionych bohaterów.
  2. Rozwiązywanie zagadek, próby samodzielnego ich układania.
  3. Poznawanie pozawerbalnego sposobu komunikowania się między ludźmi (mimika, gest, postawa ciała).
  4. Prawidłowe budowanie zdań i posługiwanie się nimi w mowie.
  5. Inscenizowanie utworów literackich z udziałem dzieci.

Moje pierwsze doświadczenia z matematyką

  1. Klasyfikowanie zbiorów wg malejącej lub wzrastającej liczby ich elementów.
  2. Nazywanie i wskazywanie kierunków w przestrzeni.
  3. Układanie w toku zabaw konstrukcyjnych dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.

Ja i przyroda

  1. Wyjaśnienie zjawiska krążenia wody w przyrodzie.
  2. Zapoznanie ze zmianami w wyglądzie i zachowaniu zwierząt w zależności od pory roku.

Ja i sztuka

  1. Zapoznanie z pracą: aktora, reżysera, scenografa.
  2. Dowolne i zorganizowane zabawy w teatr.
  3. Wyrażanie własnych obserwacji w formie plastycznej.
  4. Udostępnianie materiałów i przyborów do prezentowania własnej twórczości.
  5. Rozpoznawanie oraz określanie charakteru muzyki.
  6. Dowolne interpretowanie muzyki ruchem.
  7. Nauka kroku krakowiaka.

Literatura metodyczna:

  1. Kruk H., "Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu"
  2. RR W. Sherborne - materiały metodyczne
  3. Smoczyńska-Nachtman U., "Kalendarz muzyczny w przedszkolu"
  4. Wlaźnik K., "Wychowanie fizyczne w przedszkolu"

Krąg tematyczny

Tematy dnia i sposoby realizacji

Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dziecko

Narzędzia monitoringu

Uwagi

W królestwie Króla Maciusia I

1. Król Maciuś raduje się z nami w przedszkolu - zabawa słowna z całą grupą, połączona z praktycznym działaniem

- potrafi wyzwolić spontaniczną radość poprzez zabawę
- dostrzega zabawę jako źródło radości

obserwacja rozmowa

 

2. Jak Maciuś został królem - przedstawienie kukiełkowe

- nazywa uczucia i wczuwa się w stan innych osób
- potrafi wyrazić własne negatywne uczucia skrywane w głębi serca

obserwacja
rozmowa

3. Manifest Króla Maciusia I - inscenizacja

- poznaje swoje prawa
- buduje swój system wartości
- rozumie, że każde dziecko jest tak samo ważne

karty pracy

4. Skarbiec Króla Maciusia - zabawa dramowa

- posługuje się liczebnikami głównymi
- zna symbole graficzne liczb 1-5
- zna wartości monet i niektórych banknotów

obserwacja recytacja dziecka

5. Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne metodą RR W. Sherborne:
- ćwiczenia poranne - z. IX wg K. Wlaźnik
- "Balonik" - zabawa orientacyjno-porządkowa
- "Praca mrówek" - zabawa na czworaka

- próbuje zaprezentować własne ćwiczenia
- potrafi odnaleźć się w nowych sytuacjach
- rytmicznie wykonuje podskoki
- przestrzega zasad zabaw ruchowych
- przekłada przedmioty, idąc na czworakach

praca dzieci
obserwacja

6. Paluszkowy teatrzyk - wykonanie kukiełek

- umie wycinać
- koloruje postacie
- umie bawić się kukiełkami

obserwacja

6. Twarz Króla Maciusia - ozdabianie balonu

- umie nadmuchać balon
- nakleja gotowe elementy

obserwacja

7. Warszawska poleczka - nauka piosenki

- jest pogodne i radosne
- zna słowa i melodię piosenki

obserwacja

8. "Na balu u króla" - zabawy taneczne - nauka podstawowego kroku polki

- ruchem przedstawia fragment zwrotki (klaszcze, gra rytm na instrumentach muzycznych)
- umie bawić się przy muzyce

obserwacja

Praca na poczcie

1. "Wysyłamy listy" - wycieczka na pocztę w powiązaniu z rozmową z pracownikami poczty

- wie, gdzie w mieście znajduje się poczta
- poznaje, jak należy zachować się na poczcie

obserwacja
rozmowa

 

2. "Droga listu" - ćwiczenia w mówieniu na podstawie historyjki obrazkowej