Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Wrzesień

Obszary edukacyjne - treści programowe:

Myślę, mówię, czytam i przygotowuję się do pisania

  1. Stwarzanie okazji do swobodnych rozmów, dyskusji.
  2. Wypowiadanie się na tematy dowolne.
  3. Doskonalenie drobnych ruchów rąk poprzez wykorzystywanie różnego rodzaju technik plastycznych dla rozwijania sprawności manualnej i wypełnianie zaznaczonych konturów.
  4. Organizowanie różnorodnych zabaw indywidualnych i grupowych rozwijających wrażliwość słuchową: rozpoznawanie i nazywanie różnych odgłosów.
  5. Nazywanie obserwowanych w naturalnych sytuacjach rzeczy i zjawisk.

Moje pierwsze doświadczenia z matematyką

  1. Przyswajanie określeń czasu: rano, południe, wieczór.
  2. Określanie kolejności czynności: przedtem, potem.
  3. Poprawne używanie nazw: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.
  4. Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub większej ilości cech wspólnych.

Ja i przyroda

  1. Dokonywanie obserwacji środowiska przyrodniczego i dzielenie się indywidualnymi spostrzeżeniami w naturalnych sytuacjach.
  2. Używanie i rozumienie pojęcia "sad".
  3. Obserwowanie drzew owocowych jesienią.
  4. Wykonywanie doświadczeń związanych z pływaniem i tonięciem ciał w wodzie.

Ja i technika

  1. Obserwowanie ruchu drogowego.
  2. Powiązanie zachowań pieszych z kolorami sygnalizacji świetlnej.
  3. Wyjaśnienie przeznaczenia sygnalizacji świetlnej, pasów, znaków drogowych.
  4. Konstruowanie różnorodnych budowli i modeli z klocków i innych elementów.

Literatura metodyczna:

  1. Bogdanowicz Z., "Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli".
  2. Smoczyńska-Nachtman U., "Kalendarz muzyczny w przedszkolu".
  3. Wlaźnik K., "Wychowanie fizyczne w przedszkolu".

Krąg tematyczny

Tematy dnia i sposoby realizacji

Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dziecko

Narzędzia monitoringu

Uwagi

Witamy w przedszkolu

1. "Sąsiedzi" - wypowiedzi na podstawie opowiadania M. Kownackiej

- zna i przestrzega ustalonych zasady
dotyczące zgodnego współżycia z innymi dziećmi
- rozumie znaczenie przyjaźni
- chętnie uczestniczy w rozmowach
- poznaje dobro jako wartość
- zgłasza się do wypowiedzi

obserwacja
rozmowa

 

2. "Jaś w przedszkolu" - ustalanie kolejności wydarzeń na podstawie historyjki obrazkowej

- opowiada o wydarzeniach zaistniałych w przedszkolu
- rozumie pojęcia: rano, w południe, wieczorem, dzień, noc; koleżeński, uczciwy, uczynny
- potrafi określić kolejność czynności: przedtem, potem

rozmowa obserwacja

3. "Przygoda z małpką" - rozmowa na podstawie opowiadania H. Szuchowej

- zna adres zamieszkania
- potrafi ocenić postępowanie bohaterów

rozmowa obserwacja

4. "Dwa Michały" - ćwiczenia klasyfikacyjne na podstawie wiersza W. Chotomskiej

- klasyfikuje przedmioty wg jednej i więcej cech w zakresie 2
- operuje określeniami: gruby, cienki, mały, duży, krótki, długi

obserwacja
karty pracy

5. "Moje przedszkole" - rysowanie kredkami w oparciu o własne doświadczenia

- rysuje duże przedmioty
- potrafi zaplanować powierzchnię kartki
- utrzymuje ład i porządek podczas pracy

prace dzieci

6. "Plac zabaw" - zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków

- potrafi zaplanować budowle przestrzenne na dużej powierzchni
- potrafi inicjować i zgodnie uczestniczyć z innymi dziećmi w zabawach