Wrzesień
Obszary edukacyjne - treści programowe:
Myślę, mówię, czytam i przygotowuję się do pisania
- Stwarzanie okazji do swobodnych rozmów, dyskusji.
- Wypowiadanie się na tematy dowolne.
- Doskonalenie drobnych ruchów rąk poprzez wykorzystywanie różnego rodzaju technik plastycznych dla rozwijania sprawności manualnej i wypełnianie zaznaczonych konturów.
- Organizowanie różnorodnych zabaw indywidualnych i grupowych rozwijających wrażliwość słuchową: rozpoznawanie i nazywanie różnych odgłosów.
- Nazywanie obserwowanych w naturalnych sytuacjach rzeczy i zjawisk.
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
- Przyswajanie określeń czasu: rano, południe, wieczór.
- Określanie kolejności czynności: przedtem, potem.
- Poprawne używanie nazw: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.
- Klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub większej ilości cech wspólnych.
Ja i przyroda
- Dokonywanie obserwacji środowiska przyrodniczego i dzielenie się indywidualnymi spostrzeżeniami w naturalnych sytuacjach.
- Używanie i rozumienie pojęcia "sad".
- Obserwowanie drzew owocowych jesienią.
- Wykonywanie doświadczeń związanych z pływaniem i tonięciem ciał w wodzie.
Ja i technika
- Obserwowanie ruchu drogowego.
- Powiązanie zachowań pieszych z kolorami sygnalizacji świetlnej.
- Wyjaśnienie przeznaczenia sygnalizacji świetlnej, pasów, znaków drogowych.
- Konstruowanie różnorodnych budowli i modeli z klocków i innych elementów.
Literatura metodyczna:
- Bogdanowicz Z., "Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli".
- Smoczyńska-Nachtman U., "Kalendarz muzyczny w przedszkolu".
- Wlaźnik K., "Wychowanie fizyczne w przedszkolu".
Krąg tematyczny |
Tematy dnia i sposoby realizacji |
Wiadomości i umiejętności zdobyte przez dziecko |
Narzędzia monitoringu |
Uwagi |
Witamy w przedszkolu |
1. "Sąsiedzi" - wypowiedzi na podstawie opowiadania M. Kownackiej |
- zna i przestrzega ustalonych zasady |
obserwacja |
|
2. "Jaś w przedszkolu" - ustalanie kolejności wydarzeń na podstawie historyjki obrazkowej |
- opowiada o wydarzeniach zaistniałych w przedszkolu |
rozmowa obserwacja |
||
3. "Przygoda z małpką" - rozmowa na podstawie opowiadania H. Szuchowej |
- zna adres zamieszkania |
rozmowa obserwacja |
||
4. "Dwa Michały" - ćwiczenia klasyfikacyjne na podstawie wiersza W. Chotomskiej |
- klasyfikuje przedmioty wg jednej i więcej cech w zakresie 2 |
obserwacja |
||
5. "Moje przedszkole" - rysowanie kredkami w oparciu o własne doświadczenia |
- rysuje duże przedmioty |
prace dzieci |
||
6. "Plac zabaw" - zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków |
- potrafi zaplanować budowle przestrzenne na dużej powierzchni |


