Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Program wyrównywania szans edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym

Wprowadzenie

Każde małe dziecko będzie uczniem. Aby mogło ono sprostać nowym zadaniom, które staną przed nim w szkole, powinno osiągnąć określony stopień rozwoju. Nie wszystkie dzieci uczęszczają do przedszkola. W wyniku przeprowadzonych badań pomiaru umiejętności uczniów klasy I szkoły podstawowej przez Wydział Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego w 2003 r. stwierdzono, że:

  1. poziom umiejętności na progu szkoły jest bardzo zróżnicowany;
  2. ważnym wyznacznikiem umiejętności uczniów na progu szkoły jest statut społeczny rodziny ucznia;
  3. poziom umiejętności uczniów na progu szkoły jest znacząco powiązany z edukacją przedszkolną;
  4. długość edukacji przedszkolnej ma szczególne znaczenie dla dzieci - w szczególności chłopców - o niskim statusie społecznym; przedszkole, by mogło wypełnić funkcję kompensacyjną, musi być dla tych dzieci dostępne już od trzeciego roku życia.