Program wyrównywania szans edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym
Wprowadzenie
Każde małe dziecko będzie uczniem. Aby mogło ono sprostać nowym zadaniom, które staną przed nim w szkole, powinno osiągnąć określony stopień rozwoju. Nie wszystkie dzieci uczęszczają do przedszkola. W wyniku przeprowadzonych badań pomiaru umiejętności uczniów klasy I szkoły podstawowej przez Wydział Pedagogiki Uniwersytetu Warszawskiego w 2003 r. stwierdzono, że:
- poziom umiejętności na progu szkoły jest bardzo zróżnicowany;
- ważnym wyznacznikiem umiejętności uczniów na progu szkoły jest statut społeczny rodziny ucznia;
- poziom umiejętności uczniów na progu szkoły jest znacząco powiązany z edukacją przedszkolną;
- długość edukacji przedszkolnej ma szczególne znaczenie dla dzieci - w szczególności chłopców - o niskim statusie społecznym; przedszkole, by mogło wypełnić funkcję kompensacyjną, musi być dla tych dzieci dostępne już od trzeciego roku życia.


