Program terapii pedagogicznej dla dzieci 6-letnich
Wprowadzenie
Badania pedagogiczne i psychologiczne potwierdzają, że wśród 6-latków znajdują się dzieci, które mają trudności w opanowaniu umiejętności czytania. W każdej populacji przedszkolnej istnieje określony procent dzieci, które nie nadążają za programem, wykazują braki w wiadomościach.
Jedną z przyczyn tych trudności są fragmentaryczne deficyty rozwojowe w zakresie procesów poznawczych i funkcji ruchowych. Ważna jest w tym wypadku znajomość i rozumienie tych przyczyn. Pozwoli to na szybkie reagowanie nauczyciela poprzez właściwe zabiegi pedagogiczne, które nie pozwolą na powstanie głębszych niepowodzeń i doprowadzą do zlikwidowania objawów. Fragmentaryczne deficyty rozwojowe wiążą się z mikrouszkodzeniami lub z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego bądź brakiem wyćwiczenia tych funkcji. Dzieci z tymi deficytami potrafią logicznie rozumować, poprawnie wnioskują i uogólniają, ale mają obniżony poziom analizy i syntezy wzrokowej, słuchowej lub kinestetyczno-ruchowej.
Program terapii pedagogicznej został opracowany dla dzieci w wieku przedszkolnym. Powstał w wyniku potrzeby pomocy dzieciom przejawiającym specyficzne trudności już w początkowym etapie, przygotowującym je do opanowania elementarnych umiejętności czytania i pisania.
Realizowany jest na zajęciach terapii pedagogicznej przez nauczyciela terapeutę. Zapewnia podejmowanie działań stymulujących, profilaktycznych, terapeutycznych stosownie do indywidualnych potrzeb każdego dziecka uczestniczącego w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.
Należy wyraźnie podkreślić, że wczesne rozpoznanie i dobrze prowadzone zajęcia kompensacyjne mogą wyrównać defekty rozwojowe i usunąć trudności w nauce lub do nich nie dopuścić. Ważną zasadą doboru ćwiczeń jest ich różnorodność, aby przy ich wykonaniu można było kształtować wszystkie aspekty danej funkcji ważne dla czytania i pisania. Ćwiczenia powinny być dobrane do wieku dziecka, jego poziomu umysłowego, warunków środowiskowych, a przede wszystkim powinny uwzględniać rodzaj i stopień zaburzeń czy opóźnień oraz poziom już zdobytych umiejętności.
Postępy w terapii zależą jednak od wielu czynników, między innymi od poziomu inteligencji dziecka, jego wieku, zakresu zaburzeń. Jeżeli współpraca i oddziaływanie nauczyciela, rodziców i terapeuty będą się uzupełniać i wzmacniać, wówczas efekty terapii powinny być szybsze i lepsze.
Cele ogólne:
- Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania.
- Doprowadzenie do gotowości do podjęcia nauki w szkole.
- Stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych.
- Eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji.
Cele szczegółowe:
- Doskonalenie sprawności w zakresie motoryki małej i dużej.
- Kształtowanie motoryki i grafomotoryki ręki wiodącej.
- Usprawnianie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej na materiale bezliterowym i literowym.
- Usprawnianie percepcji słuchowej na materiale dźwiękowym i głoskowym.
- Wzbogacanie czynnego słownika dziecka.
- Nabywanie kompetencji językowych.
- Kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni.
- Ćwiczenia koncentracji uwagi.
- Motywowanie do systematycznej pracy i ćwiczeń.
- Rozbudzanie wiary we własne siły i możliwości.
Zasady klasyfikacji do zajęć kompensacyjnych:
- Obserwacja pedagogiczna.
- Rozmowa z dzieckiem, wychowawcą, rodzicem, pedagogiem.
- Wywiad środowiskowy.
- Analiza wytworów dziecka.
- Próba badań (wyniki testów do badania).
- Określenie typu lateralizacji.
- Badanie poziomu graficznego pisma (elementy literopodobne).
Etapy pracy terapeutycznej:
I etap - wstępny
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości. Rodzaje stosowanych ćwiczeń: ćwiczenia ruchu rozwijającego W. Sherborne.
- Wzbogacanie czynnego słownika dziecka. Rodzaje stosowanych ćwiczeń:
- oglądanie i omawianie treści ilustracji
- oglądanie i omawianie historyjek obrazkowych, poszukiwanie i ustalanie związków przyczynowo-skutkowych
- czytanie książek, czasopism dziecięcych i prowadzenie rozmów na ich temat
- opowiadania, opisy, rozmowy
- Ćwiczenia pamięci świeżej słuchowej. Rodzaje stosowanych ćwiczeń:
- nauka wierszy, piosenek
- nauka dni tygodnia i pór roku
- nauka ciągów literowych i cyfrowych
- nauka rymowanek
- powtarzanie krótkich długich zdań
- powtarzanie wyrazów łatwych i trudnych fonetycznie i znaczeniowo
- Usprawnianie sprawności graficznej ręki wiodącej. Rodzaje stosowanych ćwiczeń:
- ćwiczenia ułatwiające opanowanie prawidłowego chwytu i sposobu trzymania ołówka
- ćwiczenie zdolności do kontrolowania siły nacisku ręki dziecka w trakcie pisania
- ćwiczenia relaksacyjne - w przerwach ćwiczeń graficznych
- wyrabianie nawyków ruchowych związanych z automatyzacją ruchów (czyli z kierunkiem pisania)
- ćwiczenie precyzji ruchów
- ćwiczenia współpracy oka i ręki
- Stosowanie Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz. Rodzaje stosowanych ćwiczeń: ćwiczenia grafomotoryczne wg M. Bogdanowicz.
- Stosowanie Metody P. Dennisona. Rodzaje stosowanych ćwiczeń: ćwiczenia gimnastyki umysłu Paula Dennisona.
II etap - terapia właściwa
- Doskonalenie znajomości liter. Rodzaje stosowanych ćwiczeń:
- dobieranie par jednakowych liter
- segregowanie liter
- wyszukiwanie podanej litery w tekście
- układanie pociętych liter
- rozpoznawanie i nazywanie liter
- dobieranka obrazkowo-literowa
- wykonywanie plansz i albumików ilustrujących litery
- dobieranie liter wielkich do małych
- odwzorowywanie kształtu liter
- kreślenie liter po śladzie
- nalepianie liter
- tworzenie własnych elementarzy dziecka
- tworzenie albumów literowych
- Ćwiczenia analizy syntezy słuchowej. Rodzaje stosowanych ćwiczeń:
- na materiale dźwiękowym
- śpiewanie rytmicznych piosenek z wyklaskiwaniem i wytupywaniem rytmów
- odtwarzanie prostych rytmów na bębenku
- zapisywanie rytmów (kropkami, kółeczkami) z uwzględnieniem ilości uderzeń
- ćwiczenia w stukaniu ze słuchu odpowiednich rytmów
- rozpoznawanie dźwięków z otoczenia, pojazdów, ptaków, zwierząt
- dobieranka wyrazowo-dźwiękowa
- na materiale głoskowym
- analiza zdań na wyrazy i wyrazów na sylaby:
- układanie zdań i rozdzielanie ich na wyrazy
- wyliczanie wyrazów w zdaniu
- dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym stukaniem w rytm wypowiadanych sylab
- liczenie sylab
- kończenie i zaczynanie wyrazów dwusylabowych
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby
- analiza zdań na wyrazy i wyrazów na sylaby: