ROZKŁAD MATERIAŁU PROGRAMOWEGO Z ZAKRESU POJĘĆ MATEMATYCZNYCH dla dzieci w wieku przedszkolnym
Opracowanie zawiera materiał z zakresu pojęć matematycznych rozłożony na poszczególne
grupy wiekowe z uwzględnieniem poszczególnych miesięcy roku szkolnego.
W stosunku do dzieci młodszych – 3- i 4-letnich – materiał programowy zawiera treści
dotyczące:
-nabywania umiejętności posługiwania się słowami określającymi kierunek, położenie, wielkość, ciężar i objętość;
-manipulowania figurami geometrycznymi;
-przyswajania określeń czasu;
-poznawania zbiorów przedmiotów;
-porównywania liczebności zbiorów.
W stosunku do dzieci starszych – 5- i 6-letnich – materiał programowy zawiera treści
dotyczące:
-nabywania umiejętności posługiwania się słowami określającymi kierunek, położenie, wielkość, ciężar i objętość;
-określeń czasu;
-rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych;
-wyodrębniania zbiorów;
-oceny ilościowej zbiorów;
-kształtowania pojęcia liczby;
-wprowadzenia do arytmetyki liczb naturalnych.
ROZKŁAD MATERIAŁU DLA DZIECI 3-LETNICH
WRZESIEŃ
Mały – duży
Na (na stole) – pod (pod krzesłem)
Manipulowanie różnego rodzaju klockami
PAŹDZIERNIK
Klasyfikowanie przedmiotów według przeznaczenia (klocki do klocków, samochodziki do
samochodzików)
Do góry – na dół
Długo – krótko
LISTOPAD
Za (za krzesłem)
W przód – w tył
Klasyfikowanie przedmiotów według wielkości
GRUDZIEŃ
Długi – krótki
Teraz
Dużo, mało, tyle samo
STYCZEŃ
Wysoko – nisko
Klasyfikowanie przedmiotów według kolorów
Obok (obok mnie, obok szafki)
LUTY
Figury płaskie – mozaika
Najpierw – potem
Gruby – cienki
MARZEC
Klasyfikowanie według kształtu
Wyodrębnianie jedności
Posługiwanie się liczebnikiem głównym 1
KWIECIEŃ
Nad
Ciężki – lekki
Posługiwanie się liczebnikiem głównym 2
MAJ
Tworzenie zbiorów równolicznych w zakresie 1– 2
Koło
CZERWIEC
Utrwalanie wprowadzonych pojęć w różnych zabawach i sytuacjach dydaktycznych.
ROZKŁAD MATERIAŁU DLA DZIECI 4-LETNICH
WRZESIEŃ
Utrwalenie materiału z poprzedniej grupy:
na, pod, za, obok, nad, wysoko, nisko, klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy, tworzenie zbiorów równolicznych w zakresie 1– 2; posługiwanie się liczebnikami głównymi 1, 2
PAŹDZIERNIK
Wprowadzenie pojęcia pary
Tworzenie zbiorów nierównolicznych w zakresie 1– 2
Posługiwanie się pojęciami: mniej – więcej
Ciężki, lekki, taki sam – wprowadzenie wagi szalkowej
LISTOPAD
Pora roku
Szeroki – wąski
Klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech
Przed siebie – za siebie
Liczebniki porządkowe – 1., 2.
GRUDZIEŃ
Wysoki, niski, taki sam
Kula
Między
Tworzenie zbiorów trzyelementowych; zbiory równoliczne w zakresie 1 – 3
STYCZEŃ