Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

ROZKŁAD MATERIAŁU PROGRAMOWEGO Z ZAKRESU POJĘĆ MATEMATYCZNYCH dla dzieci w wieku przedszkolnym

Materiał opracowany przez zespół nauczycieli Przedszkola nr 28 „Fantazja” we Wrocławiu

Opracowanie zawiera materiał z zakresu pojęć matematycznych rozłożony na poszczególne
grupy wiekowe z uwzględnieniem poszczególnych miesięcy roku szkolnego.

W stosunku do dzieci młodszych – 3- i 4-letnich – materiał programowy zawiera treści
dotyczące:
      -nabywania umiejętności posługiwania się słowami określającymi kierunek, położenie, wielkość, ciężar i objętość;
      -manipulowania figurami geometrycznymi;
      -przyswajania określeń czasu;
      -poznawania zbiorów przedmiotów;
      -porównywania liczebności zbiorów.

W stosunku do dzieci starszych – 5- i 6-letnich – materiał programowy zawiera treści
dotyczące:
      -nabywania umiejętności posługiwania się słowami określającymi kierunek, położenie, wielkość, ciężar i objętość;
      -określeń czasu;
      -rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych;
      -wyodrębniania zbiorów;
      -oceny ilościowej zbiorów;
      -kształtowania pojęcia liczby;
      -wprowadzenia do arytmetyki liczb naturalnych.

ROZKŁAD MATERIAŁU DLA DZIECI 3-LETNICH

WRZESIEŃ
Mały – duży
Na (na stole) – pod (pod krzesłem)
Manipulowanie różnego rodzaju klockami

PAŹDZIERNIK
Klasyfikowanie przedmiotów według przeznaczenia (klocki do klocków, samochodziki do
samochodzików)
Do góry – na dół
Długo – krótko

LISTOPAD
Za (za krzesłem)
W przód – w tył
Klasyfikowanie przedmiotów według wielkości

GRUDZIEŃ
Długi – krótki
Teraz
Dużo, mało, tyle samo

STYCZEŃ
Wysoko – nisko
Klasyfikowanie przedmiotów według kolorów
Obok (obok mnie, obok szafki)

LUTY
Figury płaskie – mozaika
Najpierw – potem
Gruby – cienki

MARZEC
Klasyfikowanie według kształtu
Wyodrębnianie jedności
Posługiwanie się liczebnikiem głównym 1

KWIECIEŃ
Nad
Ciężki – lekki
Posługiwanie się liczebnikiem głównym 2

MAJ
Tworzenie zbiorów równolicznych w zakresie 1– 2
Koło

CZERWIEC
Utrwalanie wprowadzonych pojęć w różnych zabawach i sytuacjach dydaktycznych.

ROZKŁAD MATERIAŁU DLA DZIECI 4-LETNICH

WRZESIEŃ
Utrwalenie materiału z poprzedniej grupy:
na, pod, za, obok, nad, wysoko, nisko, klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy, tworzenie zbiorów równolicznych w zakresie 1– 2; posługiwanie się liczebnikami głównymi 1, 2

PAŹDZIERNIK
Wprowadzenie pojęcia pary
Tworzenie zbiorów nierównolicznych w zakresie 1– 2
Posługiwanie się pojęciami: mniej – więcej
Ciężki, lekki, taki sam – wprowadzenie wagi szalkowej

LISTOPAD
Pora roku
Szeroki – wąski
Klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech
Przed siebie – za siebie
Liczebniki porządkowe – 1., 2.

GRUDZIEŃ
Wysoki, niski, taki sam
Kula
Między
Tworzenie zbiorów trzyelementowych; zbiory równoliczne w zakresie 1 – 3

STYCZEŃ