Sztuka negocjacji
Negocjacje to dwustronny proces komunikowania się, którego celem jest osiągnięcie porozumienia, gdy przynajmniej jedna strona nie zgadza się z daną opinią lub z danym rozwiązaniem sytuacji. Negocjacje to sposób porozumienia się w celu rozwiązania konfliktu oraz dojścia do porozumienia obydwu stron, proces wzajemnego poszukiwania takiego rozwiązania, które satysfakcjonowałoby zaangażowane w konflikt strony.
Przedmiotem negocjacji mogą być różne sprawy - także te związane z kierowaniem placówką oświatową, dlatego postanowiliśmy zebrać dla Państwa kilka wskazówek, które mogą się okazać pomocne w ich prowadzeniu.
Wszelkie negocjacje toczą się zwykle w dwóch obszarach:
- w płaszczyźnie merytorycznej, w której dyskutuje się rzeczowo o tym, co da się zmaterializować i w pewien sposób zmierzyć (ceny, jakość, warunki płatności i dostawy, gwarancje),
- w płaszczyźnie emocjonalno-interpersonalnej, gdzie partnerzy w zależności od sytuacji i swojego charakteru, w sposób świadomy lub nieświadomy próbują oddziaływać na siebie bądź to pozytywnie (zaufanie, serdeczność, szacunek, zrozumienie) bądź negatywnie (odrzucenie, nieufność, upór, lęk, złość, niepewność).
W trakcie negocjacji można się spotkać z różnymi typami negocjatorów, bądź "pseudonegocjatorów". Negocjator - profesjonalista (zawodowiec) zna swoje cele i wie, jak je uzyskać, starannie planuje swe posunięcia, ma właściwe informacje o sprawie i odpowiednie umiejętności negocjacyjne, dąży do rozwiązań zadowalających obie strony.
Henryk Bieniok w książce pt. "Sztuka komunikowania się, negocjacji i rozwiązywania konfliktów" (Katowice 2005) wskazuje jednak, że podczas negocjacji można trafić również na inne postawy:
- krętacz - chce zagarnąć dla siebie całą pulę, manipuluje faktami i argumentami, uważa, że "cel uświęca środki",
- naiwniak - jest źle przygotowany do negocjacji, nie orientuje się, o co w nich chodzi, jest nieasertywny,
- głupiec - panicznie boi się przegranej, myśli, że chcemy go przechytrzyć, nie rozumie sytuacji ani argumentów, uparcie obstaje przy swoim, nie jest skłonny do ustępstw.
Negocjacje warto prowadzić, gdy:
- Istnieje obustronna gotowość zawarcia umowy.
- Istnieje jednocześnie obszar konfliktu i obszar wspólnego interesu.
- Osoba prowadząca ma wystarczające uprawnienia decyzyjne.
- Osoba (osoby) prowadząca jest przygotowana.
- Strony mają (w oczach partnera) coś do zaoferowania i coś do uzyskania.
- Wynikiem negocjacji zakończonych sukcesem musi być jakiś rezultat.
- Negocjatorzy kontrolują swoje emocje.
- Negocjatorzy nie mają innych możliwości zaspokojenia swoich potrzeb.
- W negocjacjach bardzo szkodliwe jest uparte formułowanie nadmiernych żądań i oczekiwań.
Style negocjacyjne
Style negocjacyjne można podzielić wg 4 kryteriów:
- propartnerski (nastawienie na dobre kontakty z ludźmi, pierwszy kontakt nawiązuje się zazwyczaj pośrednio (poprzez targi, na konferencjach) unika się konfrontacji podczas dyskusji - protransakcyjny (nastawienie na szybkie robienie interesów, kontakt często nawiązywany jest bezpośrednio, w przypadku nieporozumień polega się na spisanych kontraktach a nie na stosunkach osobistych),
- ceremonialny (szacunek drugiej osobie okazuje się za pomocą ceremonii, do partnerów zwraca się zwykle po nazwisku, rytuały są liczne i rozbudowane) - nieceremonialny (zachowanie nieceremonialne nie jest postrzegane jak brak szacunku, często do partnerów mówi się po imieniu, rytuałów jest mało i nie są one skomplikowane),
- monochromiczny (punktualność to podstawa, harmonogramy i terminy traktuje się bardzo poważnie, spotkania są rzadko przerywane) - polichroniczny (dobre stosunki między ludźmi są ważniejsze niż punktualność, wszelkie harmonogramy traktuje się bardzo elastycznie, spotkania są często przerywane),
- powściągliwy (ludzie mówią ciszej, rzadko sobie przerywają, dystans pomiędzy partnerami jest na długość wyciągniętej ręki, mało się gestykuluje, mimika jest ograniczona, nie patrzy się długo w oczy) - eksperesyjny (ludzie mówią głośno i często sobie przerywają, dystans pomiędzy partnerami wynosi około pół długości ręki, kontakt dotykowy jest częsty, dużo się gestykuluje, często patrzy się w oczy).
R. Fisher i W. Ury wyróżniają trzy style prowadzenia negocjacji: twardy, miękki i rzeczowy.
- Styl miękki (inaczej: kooperacyjny) opiera się na ustępowaniu drugiej stronie w imię zachowywania dobrych stosunków i polubownego załatwienia sprawy.
- Styl twardy (inaczej: rywalizacyjny) polega na dążeniu do jednostronnego zwycięstwa za wszelką cenę.
- Styl rzeczowy oparty jest na negocjacjach wokół meritum sprawy, bez mieszania do tego stosunku do ludzi, z którymi się rozmawia.
W myśl innej klasyfikacji wyróżnia się następujące strategie:
- "Przegrana - przegrana" - jest to sytuacja, gdy obie strony dążą do minimalizacji strat. Jest to częsta sytuacja na zakończenie długotrwałego niszczącego konfliktu, gdy żadna ze stron nie ma siły, by zakończyć go zwycięsko, a kooperacja nie jest możliwa.
- "Wygrana - przegrana" - jeden wygrywa kosztem drugiego. Jego sukces warunkują tutaj takie czynniki jak to, że jest znacznie silniejszy od partnera, może pominąć straty społeczne, zemsta i "długa pamięć" drugiej strony nie są dlań istotne. Nie jest to styl przydatny, gdy kontakty (interesy) są - nawet w założeniu - długotrwałe.
- "Wygrana - wygrana" - ten sposób jest najbardziej przydatny. Jest to strategia oparta na przyjacielskiej współpracy, a nie rywalizacji, w której każda strona dba o swoje interesy, widząc jednak także korzyści drugiej strony. Negocjacje odbywają się tu w łagodnym stylu. Takie negocjacje można jednak prowadzić tylko z osobami, do których mamy duże zaufanie.
Jak wskazuje Henryk Bieniok - z analizy tych stylów negocjacji można wysunąć wnioski, że o charakterze stylu pertraktacji decydują dwa czynniki:
- skala wzajemnego zaufania,
- skala wzajemnego nacisku stron.