Sztuka perswazji
Perswazja to sztuka przekonywania, narzędzie pozwalające wpływać na ludzkie wybory. W obecnym świecie jest ona jednym z najefektywniejszych i najpotężniejszych narzędzi oddziaływania na ludzi.
"Czy zdajesz sobie sprawę z tego, w jak dużym stopniu Twój sukces zawodowy, relacje osobiste, zdolności przywódcze i dochody zależą od umiejętności perswazji, wywierania wpływu i motywowania innych ludzi?" - to pytanie można znaleźć na okładce jednej z najnowszych publikacji na temat sztuki perswazji.
Znajomość tajników tej sztuki może przydać się również Państwu - dyrektorom szkół i przedszkoli. Wynotowaliśmy z literatury kilka wskazówek, które pomogą Państwu skutecznie przekonywać do swoich pomysłów i propozycji podwładnych, przełożonych, potencjalnych sponsorów i wszystkich, których pomoc przyda się Państwa placówce.
Oczywiście mamy tu na myśli perswazję uczciwą i demokratyczną. Trzeba bowiem wyraźnie odróżnić sztukę przekonywania od manipulacji i demagogii, które zasługują na potępienie.
Na powodzenie perswazji wpływ ma kilka czynników.
Według Williama McGuire’a prowadzi do niego 5 przełomowych kroków:
- Podjęcie uczestnictwa w dyskursie - ten etap ma na celu wzbudzenie w naszym słuchaczu (słuchaczach) motywacji do uczestnictwa w procesie komunikacyjnym, do wejścia z nami w dyskusję. Na tym etapie ważne jest wszystko: wygląd, zapach i atrakcyjność fizyczna mówcy. Są różne sposoby wciągnięcia kogoś do dyskursu:
- wytworzenie wrażenie podobieństwa między nami a nim,
- powołanie się na zdanie godnego zaufania eksperta,
- obiecanie odbiorcy osiągnięcia jakichś korzyścią za uczestnictwo w rozmowie.
- Zrozumienie przedmiotu perswazji - jest konieczne dla osiągnięcia celu. Ważne jest, aby cel perswazji był osiągalny dla audytorium i przedstawiony mu tak, aby czuło ono się zobligowane postąpić tak, jak chce nadawca.
- Poddanie się perswazji