OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2015
ZAKTUALIZOWANO: 14 LIPCA 2017
Przygotowanie planu nadzoru pedagogicznego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2015 r. poz. 1214).
Wprowadzane w ostatnim roku szkolnym zmiany w systemie oświaty konsekwentnie zmierzają w kierunku wzmocnienia nadzoru pedagogicznego, zarówno kuratora, jak i dyrektora szkoły. Istotne zmiany zostały wprowadzone wraz z nowelizacją Ustawy o systemie oświaty z 2016 r., która w zasadzie przywróciła stan prawny sprzed 2007 r. Ustawa Prawo oświatowe w niewielkim stopniu modyfikuje nadzór pedagogiczny, w tym sprawowany przez dyrektora szkoły, natomiast w dużym zakresie powtarza zapisy znane z Ustawy o systemie oświaty.
Nowe regulacje mają dotyczyć przede wszystkim nadzoru sprawowanego przez kuratora oświaty, dlatego plan nadzoru dyrektora szkoły i placówki na rok szkolny 2017/2018 powinien podlegać dotychczasowym regulacjom prawnym.
Organizacja nadzoru pedagogicznego uregulowana została w nowej Ustawie Prawo oświatowe w art. 51–56. Artykuł 55 ust. 1 precyzuje, że nadzór pedagogiczny polega m.in. na inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.
Nowy zapis poszerza zakres oddziaływań osób sprawujących nadzór pedagogiczny, wskazując na potrzebę przeprowadzania w szkołach i placówkach m.in. innowacji służących rozwojowi dzieci oraz podejmowania działań zmierzających do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań edukacyjnych.
Istotne zmiany zostały wprowadzone w przepisie art. 44 ust. 3 Ustawy Prawo oświatowe, upoważniającym ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do określenia wymagań wobec szkół i placówek. Celem nowelizacji jest odstąpienie od oceniającej funkcji wymagań, co wynika bezpośrednio z rezygnacji z ustalania spełnienia wymagań na poziomie podstawowym i wysokim.
Odstąpiono również od określania – w przypadku niespełniania przez poradnię na poziomie podstawowym wymagań dotyczących efektów – sankcji w postaci przeprowadzenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny ponownego badania spełniania wymagań, nie później niż w terminie trzech lat od dnia przekazania dyrektorowi placówki wyników nadzoru pedagogicznego, w którym stwierdzono niespełnianie tych wymagań.
Ustawa Prawo oświatowe formułuje również delegację dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do określenia w drodze rozporządzenia wymagań wobec szkół i placówek. Wymagania ewaluacyjne, podobnie jak w zapisach Ustawy o systemie oświaty, są wskazaniem dla dyrektora do organizacji jego pracy. Zachowany został również dotychczasowy zakres podejmowanych przez szkoły i placówki działań dotyczących:
- efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych,
- organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki,
- tworzenia warunków do rozwoju i aktywności, w tym kreatywności uczniów,
- współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- zarządzania.
Nowym rozwiązaniem jest określenie w Ustawie zakresu wymagań wobec szkół i placówek. Artykuł 44 ust. 3 wskazuje, że wymagania powinny dotyczyć prawidłowości i skuteczności działań w zakresie:
- „przebiegu procesów kształcenia, wychowania i opieki,
- umożliwienia każdemu uczniowi rozwoju na miarę jego indywidualnych możliwości,
- podejmowania przez szkołę lub placówkę działań podnoszących jakość jej pracy,
- angażowania uczniów, rodziców i nauczycieli w działania szkoły lub placówki,
- współpracy ze środowiskiem lokalnym,
- uzyskiwanych efektów kształcenia i wychowania,
- aktywności uczniów i ich rozwoju osiąganego adekwatnie do potrzeb i możliwości,
- doskonalenia pracy szkoły lub placówki przy zaangażowaniu społeczności szkolnej i środowiska lokalnego”.


