OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2015
Planowanie nadzoru pedagogicznego na nowy rok szkolny 2015/2016
Opracowała: Jadwiga Pytlarczyk, specjalista ds. nadzoru pedagogicznego, autorka publikacji dla nauczycieli oraz dyrektorów przedszkoli, prowadzi szkolenia m.in. z zakresu nadzoru pedagogicznego i awansu zawodowego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.).
Mimo że wakacje wciąż trwają, pora już na planowanie nowego roku szkolnego. Kolejny raz okres letni wiąże się z oczekiwaniem na podpisanie nowego Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Wszystko wskazuje jednak na to, że projekty przepisów opublikowane na stronie MEN wejdą w życie 1 września, przynosząc z sobą niewiele zmian.
Po raz pierwszy mamy do czynienia z sytuacją, gdy planując nadzór pedagogiczny, musimy brać pod uwagę nie jedno, ale dwa rozporządzenia. Plan MEN zakłada wydanie dwóch odrębnych, ale powiązanych z sobą aktów prawnych:
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego,
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wymagań wobec szkół i placówek wraz z załącznikiem zawierającym m.in. wymagania wobec publicznych i niepublicznych przedszkoli.
Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego określa m.in. szczegółowe warunki, tryb sprawowania i formy nadzoru pedagogicznego oraz sposób ustalania spełniania wymagań podczas ewaluacji zewnętrznej. Formy nadzoru pedagogicznego w projektach rozporządzeń pozostają bez zmian, a więc będą to: ewaluacja, kontrola i wspomaganie.
Wspomniane Rozporządzenie definiuje podstawowe pojęcia w tym zakresie. Większość z nich pozostała niezmieniona, ale można także zauważyć pewne drobne modyfikacje. Przykładowo, ewaluacja w nowym brzmieniu to proces gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez przedszkole. Jej wyniki są wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji skierowanych na zapewnienie wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów w przedszkolu.
Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek określa wymagania m.in. wobec publicznych i niepublicznych przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego oraz charakterystyki tych wymagań. Dotyczą one niezbędnych działań, jakie powinny być podejmowane w przedszkolu w celu:
- tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności statutowej,
- zapewnienia każdemu dziecku warunków niezbędnych do jego rozwoju,
- podnoszenia jakości pracy przedszkola i jego rozwoju organizacyjnego.
Rozporządzenie opisuje poziom podstawowy i wysoki spełnienia wymagań, co umożliwi badanie jakości pracy przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego podczas ewaluacji zewnętrznej.
Ważne!
Nadzór zewnętrzny podczas ewaluacji zewnętrznej zmierza do ustalenia, czy przedszkole spełnia badane wymagania na poziomie co najmniej podstawowym. Nie będzie już przyznawania ocen jakościowych z zastosowaniem skali uwzględniającej poziomy A, B, C, D, E.
W Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego zapisano, że dyrektor publicznego przedszkola w ramach sprawowanego nadzoru:
- przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy przedszkola
- kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówki,
- wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań.


