Kodeks przedszkolaka – scenariusz wprowadzania
Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, arteterapeuta, animator dramy i technik teatralnych, instruktor metod rozwoju ruchowego dziecka, prowadzi autorskie zajęcia twórcze i ogólnorozwojowe oraz warsztaty z umiejętności wychowawczych, a także Pracownię Psychologiczną Razem, założycielka grupy edukacyjnej Ideownia oraz stowarzyszenia psychologów i pedagogów Eksperto Centrum Specjalistów Rozwoju
Grupa wiekowa: 3–5 lat
Czas trwania: około 15 minut jedna zabawa; zabawy powtarzamy wielokrotnie w trakcie różnych zajęć dydaktycznych
Cele ogólne:
- edukacja w zakresie myślenia,
- nauka współpracy i współdziałania w grupie,
- rozwijanie kompetencji społecznych,
- rozwój emocjonalny,
- ekspresja artystyczna.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- rozmawia na temat zasad i reguł panujących w przedszkolu,
- przedstawia je w sposób graficzny, ruchowy i muzyczny,
- utożsamia się z nimi,
- wielokrotnie w ciągu miesiąca przypomina sobie obowiązujące zasady,
- uczy się współpracy z rówieśnikami,
- nabywa kompetencje społeczne i emocjonalne.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
Metody:
- słowne: rozmowa,
- ruchowe: reakcja na hasło,
- plastyczne: kodeks graficzny,
- muzyczne: śpiewanie różnymi głosami.
Potrzebne materiały i narzędzia:
- brystol,
- markery,
- kredki,
- ewentualnie farby do wykonania odcisków dłoni,