OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2015
Zmiany w prawie w roku szkolnym 2015/2016
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 827),
- Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 357),
- Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 7 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. 2001 nr 61 poz. 624 ze zm.).
Wraz z nowym rokiem szkolnym wejdą w życie zmiany w przepisach ustalających zasady funkcjonowania zarówno przedszkoli publicznych, jak i niepublicznych. Poniżej znajduje się omówienie najistotniejszych z nich.
Zmiany w dotacjach
Jest to zmiana zaplanowana z dość dużym wyprzedzeniem, ponieważ dotyczy jej nowelizacja Ustawy o systemie oświaty z 13 czerwca 2013 r. Ze względu na zakres zmian, które wprowadza Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, w zasadach udzielania dotacji ustawodawca przewidział długi czas vacatio legis, czyli okres pomiędzy uchwaleniem zmiany a jej wejściem w życie, pozwalający na zapoznanie się z nowymi regulacjami. W tym wypadku większość z nich zacznie obowiązywać od nowego roku szkolnego.
Zmiany w dotacjach dotyczą przedszkoli niepublicznych i publicznych, ale prowadzonych przez osobę prawną lub osobę fizyczną inną niż jednostka samorządu terytorialnego. Należy zauważyć, że od 31 marca 2015 r. obowiązuje znowelizowana treść art. 80 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z tym przepisem przedszkola otrzymują na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę, pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Zmiana została wprowadzona do zdania drugiego tej regulacji, według którego w przypadku braku na terenie gminy przedszkola prowadzonego przez gminę, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkoli publicznych, pomniejszone o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy. Do 31 marca 2015 r. przepis ten nie wskazywał na konieczność pomniejszenia dotacji przy jej ustalaniu na podstawie wydatków gminy sąsiedniej.


