OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2015
Zespół szkół
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.).
Połączenie szkół w zespół
Połączenie samorządowych szkół w zespół umożliwiają regulacje zawarte w art. 62 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Stosownie do ust. 1 tego przepisu, organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół, przy czym połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej.
Przepis ten rozpatrywać należy w kontekście regulacji zawartych w art. 9 uso., który wymienia następujące typy szkół:
- sześcioletnią szkołę podstawową, w której w ostatnim roku nauki przeprowadza się sprawdzian,
- trzyletnie gimnazjum, w którym w ostatnim roku nauki przeprowadza się egzamin,
- szkoły ponadgimnazjalne, do których zaliczamy m.in. trzyletnią zasadniczą szkołę zawodową, trzyletnie liceum ogólnokształcące oraz czteroletnie technikum.
Biorąc więc pod uwagę przedstawione wyżej typy szkół, należy stwierdzić, że w zespół może zostać połączona np. sześcioletnia szkoła podstawowa i trzyletnie gimnazjum. Wykluczone natomiast jest łączenie przykładowo dwóch szkół podstawowych. Można tu odwołać się do postanowień ramowych statutów. Przykładowo ramowy statut publicznej szkoły podstawowej, stanowiący Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół wyróżnia szkołę podstawową, szkołę podstawową specjalną, integracyjną oraz ogólnodostępną z oddziałami integracyjnymi. Trzeba jednak zauważyć, że to rozróżnienie nie znajduje odzwierciedlenia w treści art. 9 uso., stąd też należy uznać, iż wszystkie te szkoły zostały przez ustawodawcę zaliczone do jednego typu i nie można ich połączyć w ramach jednego zespołu szkół. Połączenie jest więc możliwe wyłącznie w odniesieniu do typów szkół wymienionych w art. 9 uso., ewentualnie można połączyć w zespół przedszkole ze szkołą podstawową.
Należy zauważyć, że kompetencje organu prowadzącego, wymienione w art. 62 ust. 1 uso., zgodnie z treścią art. 5c pkt 1 tej Ustawy, wykonuje odpowiednio rada gminy, rada powiatu, sejmik województwa, a więc organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, podejmując uchwałę w przedmiocie utworzenia zespołu szkół. Należy przy tym pamiętać o zastrzeżeniu poczynionym przez ustawodawcę w art. 62 ust. 5b, zgodnie z którym podjęcie uchwały o połączeniu w zespół szkoły podstawowej i gimnazjum musi być poprzedzone uzyskaniem pozytywnej opinii kuratora oświaty – jest to jedyny przypadek, w którym organ sprawujący nadzór pedagogiczny może w praktyce zablokować utworzenie zespołu, wydając opinię negatywną.
Dyrektor zespołu


