OPUBLIKOWANO: SIERPIEŃ 2015
Specjaliści od pomocy psychologiczno-pedagogicznej – cz. 2
Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r. Nr 62 poz. 286 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1207 ze zm.).
W opublikowanej w zeszłym miesiącu pierwszej części artykułu omówiona została podstawa prawna organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zagadnienia związane z nawiązaniem współpracy ze specjalistami od pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podpisanie umowy o pracę (aktu mianowania)
Zgodnie z art. 11 KN, dyrektor szkoły nawiązuje z nauczycielem stosunek pracy odpowiednio na podstawie umowy o pracę lub mianowania na stanowisku zgodnym z posiadanymi przez nauczyciela kwalifikacjami oraz zgodnie z posiadanym przez niego stopniem awansu zawodowego. W przypadku, gdy umowa o pracę nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, dyrektor powinien – najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika – potwierdzić mu na piśmie ustalenia co do stron umowy, jej rodzaju oraz warunków. Ponadto, obowiązkiem dyrektora jest sprawdzenie, czy zatrudniany nauczyciel posiada kwalifikacje odpowiednie do zajmowania danego stanowiska, a także czy ukończony przez niego kierunek studiów jest zbliżony z rodzajem prowadzonych zajęć. Dyrektor musi się zatem upewnić, że przyszły specjalista:
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z praw publicznych,
- nie jest oskarżony w postępowaniu karnym ani nie toczy się wobec niego postępowanie dyscyplinarne, bądź o ubezwłasnowolnienie,
- nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie,
- posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska,
- oraz dodatkowo – w przypadku zatrudniania specjalistów na stanowiskach nauczycieli mianowanych i dyplomowanych
- posiada odpowiednie obywatelstwo, określone w art. 10 ust. 5 pkt 1 KN,
- istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w szkole w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony.
W celu udokumentowania wskazanego powyżej punktu pierwszego i drugiego wystarczy złożenie przez nauczyciela stosownego oświadczenia. Punkt trzeci powinien zostać udokumentowany informacją o niekaralności z KRK, natomiast punkt czwarty – odpowiednimi dyplomami i świadectwami.
W przypadku zatrudniania specjalistów, organ prowadzący wyraża często zgodę jedynie na obsadzenie części etatu. W stosunku do specjalistów ze stopniem awansu zawodowego nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, możliwość taką daje art. 10 ust. 6 KN, zgodnie z którym, w razie braku warunków do zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze.


