Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: lipiec 2015


Zasady tworzenia programów współpracy. Część I – organizacje kulturalne


Opracowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektorka w zespole szkół, nauczycielka matematyki i informatyki


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).


W funkcjonowanie przedszkola, także niepublicznego, należy wpisać wszystkie zalecenia i wymagania znowelizowanego Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Zgodnie z nim przedszkole działa według – przyjętej przez radę pedagogiczną – własnej koncepcji pracy uwzględniającej potrzeby rozwojowe dzieci, specyfikę pracy placówki oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego. Z kolei nauczyciele stwarzają sytuacje zachęcające dzieci do podejmowania różnorodnych aktywności. Warto prowadzić rozpoznanie potrzeb i zasobów placówki oraz środowiska lokalnego i na tej podstawie podejmować inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju. Przedszkole w sposób systematyczny i celowy powinno współpracować z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.


Nie sposób przygotować dzieci do życia poza przedszkolem bez opuszczania jego murów. Warto zatem korzystać z możliwości wynikających z nawiązywania współpracy z organizacjami i instytucjami lokalnymi, aby rozbudzić w przedszkolakach ciekawość świata i jego znajomość, a także nauczyć prawidłowych postaw i nawyków w oparciu o ich własne przeżycia i doświadczenia. Stąd coraz większa aktywność przedszkoli w nawiązywaniu współpracy z organizacjami kulturalnymi, pozarządowymi, charytatywnymi oraz mediami czy służbami ratunkowymi. Przedszkola niepubliczne powinny dołożyć szczególnych starań, aby poprzez takie działania zwiększyć atrakcyjność swojej oferty, wyróżnić ją spośród innych.


Możliwości jest sporo, a przedszkola niepubliczne mają ich więcej, ze względu na większą swobodę i samodzielność w podejmowaniu decyzji oraz większe fundusze. Współpraca może mieć charakter jednorazowego przedsięwzięcia, może też być cykliczna lub ciągła. Ponadto można ją sformalizować lub nie. Jeśli jednak jest ona nawiązywana z zamiarem kontynuowania ciągłości – powinna zostać sformalizowana przez podpisanie umowy o współpracy.


Umowa o współpracy


Umowa o współpracy to tzw. umowa nienazwana, która nie ma uniwersalnej wersji, a jej kształt i treść zależą od zakresu i rodzaju podejmowanej współpracy. Istnieją jednak ogólne warunki, które taka umowa powinna spełniać. Mianowicie umowa o współpracy zawierana jest na podstawie art. 353¹ Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym „Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego”.