Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 25 SIERPNIA 2016
ZAKTUALIZOWANO: 4 STYCZNIA 2018

 

Koncepcja pracy przedszkola niepublicznego – procedura tworzenia

 

 

 Opracowała: Elżbieta Bukowiecka-Górny, dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego

 

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611).

 

Pod pojęciem koncepcji pracy przedszkola funkcjonują różne dokumenty. Czasami koncepcja pracy jest kilkuletnim programem rozwoju placówki, niekiedy rocznym planem pracy przedszkola, a czasami koncepcją pracy przygotowaną na konkurs przez kandydata na dyrektora przedszkola. Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek jasno formułuje zalecenia dla dyrektorów przedszkoli, w tym przedszkoli niepublicznych, w tym zakresie, gdyż, zgodnie z wymaganiem 1, przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci.

 

Koncepcja pracy przedszkola, zarówno publicznego, jak i niepublicznego, powinna wynikać z celów wychowania przedszkolnego, a więc z obowiązków, jakie placówka realizuje wobec dzieci, i zadań ukierunkowanych na ich rozwój. Powinna również uwzględniać potrzeby rodziców wynikające z przeprowadzonych wywiadów i ankiet, oczekiwania środowiska lokalnego i partnerów przedszkola. W koncepcji warto uwzględnić mocne i słabe strony placówki, ewentualne problemy, z jakimi boryka się przedszkole (ustalając, z czego one wynikają), oraz wziąć pod uwagę dotychczasowe sukcesy placówki. Należy też wykorzystać wnioski dyrektora z dokonanych obserwacji zajęć, diagnoz poziomu rozwoju dzieci oraz wnioski z wewnętrznych ewaluacji prowadzonych w przedszkolu.

 

Dokument ten powinien być ogólnym planem działania placówki, wytyczającym kierunki pracy i rozwoju przedszkola na przyszłość, np. za pięć lat. Warto skonstruować go w taki sposób, by był formą drogowskazu wyznaczającego kierunek działania dla wszystkich członków społeczności przedszkolnej.

 

Koncepcję pracy przedszkola przygotowuje dyrektor placówki i w pracę nad nią powinien zaangażować wszystkich członków rady pedagogicznej, pracowników niepedagogicznych oraz rodziców dzieci, poddając pod dyskusję główne założenia koncepcji oraz plany rozwoju na najbliższe lata. Im bardziej personel przedszkola zaangażuje się w opracowanie koncepcji pracy, tym większa szansa na pełną jej realizację.